The Fall

recensie The Fall

De thriller en misdaadserie The Fall gaat over Paul Spector. Hij lijkt een brave huisvader, maar besluipt en vermoordt ook jonge vrouwen. Detective Stella Gibson gaat op zoek naar de dader. Wat wij van The Fall vinden, lees je in onze recensie.

Paul Spector is op het eerste gezicht een brave huisvader. Niets is minder waar, want hij besluipt namelijk ook jonge vrouwen, om deze vervolgens te vermoorden. Detective Stella Gibson is aangewezen om de dader te vinden. Zij snapt met haar ervaring namelijk hoe seriemoordenaars werken.

Een waar kat en muis spel is The Fall. Een spannende en opbouwende serie die vooral de eerste twee seizoenen weet te overtuigen. Het derde en tot nu toe laatste seizoen – er gaan geruchten dat er toch een vierde seizoen komt – viel bij ons tegen. Het verhaal werd juist daar voor ons te ongeloofwaardig. Maar goed, die eerste twee seizoen waren dan ook uitstekend. Daar doet dat derde seizoen niets aan af.

Gillian Anderson (The X-Files) is de ster van deze show. Zo zien we haar het liefste. Ingetogen, breekbaar (want ook zij worstelt met zichzelf) en goed acterend. Jamie ‘Fifty Shades of Grey‘ Dornan is ook goed, dat moeten we ook wel eerlijk toegeven. Hij is de muis, die weg is als je even niet kijkt. Het spel tussen de twee is opzwepend, ook licht opwindend (echt waar) en een psychologisch steekspel. Zoals je vaak mag verwachten van een Britse film of serie, is ook The Fall rauw te noemen. De spanning neemt toe, waarbij het enige dat je jezelf afvraagt of ze hem überhaupt te pakken krijgen. Een slim scenario, dat in het laatste seizoen dus wel ongeloofwaardiger wordt. En de kat en de muis wisselen ook wel eens van rol.

The Fall is een spannende en opbouwende serie waarin een kat en muis spel wordt gespeeld. Goed acteerwerk en lekker rauw, zoals we van de meeste Britse films en series gewend zijn. Alleen jammer dat het derde seizoen toch ongeloofwaardiger werd.

Regie: Allan Cubitt | Jakob Verbruggen
Cast:
Gillian Anderson | Jamie Dornan | Bronagh Waugh | John Lynch