Zappa

recensie Zappa

De documentaire Zappa gaat overduidelijk over Frank Zappa; de man die meer dan 60 albums maakte en vernieuwend was in de muziekwereld. Een man ook die een duidelijke mening had over de wereld. Wat wij van Zappa vinden, lees je in onze recensie.

Frank Zappa was niet zomaar een artiest. Hij was vernieuwend in de muziekwereld, maar had daarnaast ook een hele duidelijke mening over de wereld. Meer dan 60 albums maakte hij. In deze documentaire mocht regisseur Alex Winter gebruikmaken van een bijna onuitputtelijk beeldarchief. en dat beeldmateriaal varieert van concerten, tot privébeelden tot animatiebeelden.

Dat Frank Zappa maatschappelijk betrokken was, is al snel duidelijk in Zappa. Een man met een duidelijke mening. Die mening stak hij ook niet onder stoelen of banken. Dat sommige mensen hem daardoor een moeilijke en eigenzinnige man vonden is bijzonder. Hij had namelijk het beste voor met iedereen. En hij doet mij met zijn expressieve hoofd denken aan hoe mijn vader er in de jaren 70 uitzag. Ik zal mijn vader eens vragen of hij veel naar hem luisterde.

Ook was hij zijn tijd ver vooruit. Destijds al wees hij ons op de milieuproblematiek. De wereld zou ten onder gaan. Als je kijkt naar de tijd waar we nu in zitten heeft hij daar natuurlijk gelijk in gehad. Nu lopen we achter de feiten aan. Het is überhaupt maar de vraag of de wereld nog te redden van de mens. Hij komt op mij over als een soort vrijheidsstrijder die ’toevallig’ ook 60 albums maakte. Gewoon doen wat je leuk vindt. Hij liet zich vooral niets vertellen. Het perfectionisme droop ervan af, net als de eenzaamheid, want hij leefde eigenlijk alleen voor zijn muziek en zijn gezin. Vrienden had hij niet, zegt hij zelf. Kon de man eigenlijk wel lachen?

Op het einde van de rit is het naar mijn mening vooral een vrij lange documentaire voor de liefhebbers van zijn muziek. Ik ken eigenlijk vrij weinig tot niets van hem. Je kent hem beter, maar echt boeien deed de documentaire mij niet. De mensen die werden geïnterviewd vond ik daarnaast ook niet altijd even sterk. Ik had wel eens het idee dat ze vooral Frank Zappa moesten ophemelen, wat de geloofwaardigheid niet altijd ten goede komt. Enkel zijn vrouw had echt een geloofwaardige en toegevoegde waarde.

Zappa is een documentaire die door en voor liefhebbers is gemaakt. Ik als leek ken zijn muziek eigenlijk nauwelijks, waardoor ik de documentaire uiteindelijk ook niet heel boeiend vond. Leuk om hem beter te leren kennen, maar ’that’s it’.

Regie: Alex Winter
Cast: Frank Zappa | Gail Zappa |Ringo Starr | Mick Jagger | David Bowie
Speelduur: 129 minuten