Villa Caprice

Villa Caprice recensie

De thriller en dramafilm Villa Caprice gaat over topadvocaat Luc, die zakenman Gilles bijstaat in een rechtszaak. Beide nemen graag het boventouw, wat zorgt voor een onderlinge machtsstrijd. Wat wij van Villa Caprice vinden, lees je in onze recensie.

Luc Germon gaat als een van de beroemdste advocaten van Frankrijk een zakenmijn bijstaan. Die zakenman, Gilles Fontaine, is dan weer een van de machtigste zakenmannen van Frankrijk. Hij is beschuldigd van het oneigenlijk verkrijgen van een dure villa aan de Côte d’Azur. Er ontstaat een soort machtsverhouding tussen de twee, waarbij het de vraag is wie nu het boventouw heeft. En tegelijkertijd loopt de rechtszaak gewoon door!

Villa Caprice is een film waarin men elkaar misleidt, maar ook een film die de kijker ook misleidt. Een film die niet altijd even goed te doorgronden is, maar juist daardoor interessant is. Dat laatste met name door het interessante plot, maar nog meer door twee intrigerende personages.

Luc (Niels Arestrup) is het eerste intrigerende personage. Een man waar iets mee is, maar je weet niet precies wat. Een uiterst zorgvuldige en gedreven advocaat die precies weet hoe de mazen in de wet lopen. Zijn privéleven blijft grotendeels onderbelicht, maar dat is niet heel raar. Hij is bikkelhard. Voor klanten, voor zijn vader, maar ook voor zichzelf. Over eenzaamheid gesproken. Eigenlijk moet je als kijker geen medelijden hebben met een man als Luc, en toch krijg je dat. Hij heeft dan ook wel iets lieflijks. Je zou hem haast als dekentje over je heen willen gooien als je op de bank televisie zit te kijken. Zo een zacht dekentje dat je wilt aaien. En dat terwijl het eigenlijk gewoon een hork is, maar tegelijkertijd dus ook weer niet.

Het tweede intrigerende personage is zakenman Gilles. Een omhooggevallen paard die altijd zijn zin wil en vaak ook krijgt. Een man met geld. En geld is macht. En als je dan ook nog over zo een dosis charisma beschikt, dan werkt dat wel mee. Goed ingevuld door Patrick Bruel, die het personage Gilles de macht geeft die hij nodig heeft. Hij heeft uitstraling en volgers. Dat staat als een paal boven water. De rolverdeling is dan ook duidelijk. Een advocaat en een zakenman, maar allebei haantjes. Wie kukelt er het hardste!

Beide personages, en daarmee de acteurs, dragen en maken de film. Zij dicteren. Zij vullen het scherm. Subtiele humor zorgt voor de vermakelijkheid, daar waar het onbekende altijd om de hoek blijft loeren. Wie gaat winnen? Valt er iets te winnen? Of zijn er alleen maar verliezers? Jij als kijker weet het, ooit. Of misschien ook niet. Want na het einde van deze film is de vraag maar wie er echt gewonnen heeft. Een waar steekspel!

Villa Caprice is uiterst een interessant steekspel. Een film die misleidt en blijft boeien tot het einde. Misschien niet voor iedereen even toegankelijk, maar de twee hoofdpersonages weten van begin tot einde te boeien.

Regie: Bernard Stora
Cast: Niels Arestrup | Patrick Bruel | Irène Jacob
Speelduur: 103 minuten