Victoria

victoria

Soms zie je een film, waarvan je hoopt dat er meer van verschijnen. Victoria is zo een film voor ons, die ook weer op onze Blindspotlijst stond! Het is een Duitse film die in één take is opgenomen. En dat is geen korte take: 132 minuten lang! Wat wij vinden van deze misdaadachtige film lees je in deze ongeveer 175 woorden tellende B-recensie.

Victoria is een Spaanse jonge meid die net in Berlijn woont. Na een nachtje stappen ontmoet ze vier Duitse jongens, waar ze vervolgens mee optrekt, want vrienden heeft ze niet. In plaats van verder te feesten gaan ze een bank overvallen. Niet omdat ze daar zin in hebben, maar omdat één van de jongens nog een openstaande schuld heeft bij een maffioso, die hem in de gevangenis heeft beschermd. Victoria is de chauffeur bij de overval. Haar eerst zo rustige leven lijkt nu toch echt ten einde, of toch niet?

Victoria is een meesterwerk. Een trieste film, dat wel, maar toch ook fijn. Binnen een korte tijd leren we Victoria en de vier jongens beter kennen. De spanning is langzaam opgebouwd, met een toch wel onverwachts einde. Het acteerwerk is overtuigend en het feit dat de hele film in één take is opgenomen is al een kunstwerk op zich. De bijbehorende prachtige pianomuziek is ook passend, omdat Victoria, zo blijkt uit de film, een begenadigd pianospeelster is. Het is dus geen muziek die er zomaar overheen is geplakt. Lieve mensen, ga deze film zien!

Regisseur: Sebastian Schipper
Cast: Laia Costa | Frederick Lau | Franz Rogowski | Burak Yigit | Max Mauff
Speelduur: 132 minuten