VHYes

recensie VHyes

In de komedie VHYes zien we beelden uit 1986, die allemaal op VHS zijn opgenomen. Programma’s die de twaalfjarige Ralph niet mocht zien van zijn ouders, en die hij ook nog eens opnam over de trouwvideo van diezelfde ouders. Wat wij van VHYes vinden, lees je in onze recensie.

Een film die volledig op VHS is opgenomen, je komt ze niet zo vaak meer tegen. Toch Ralph Robbins dit gedaan. In 1986 was Ralph twaalf en kreeg hij een videorecorder van zijn ouders. Naast dat hij televisieprogramma’s opneemt die hij niet mag zien, neemt hij die ook nog eens op over de trouwvideo van zijn ouders. En 1986 was zijn tijd al ver vooruit, zo blijkt.

De bizarre omschrijving van VHYes deed ons besluiten deze film te zien. Soms is raar lekker. Haha, en we hebben hard gelachen. Hoe echt het ook allemaal lijkt. Dat schilderij met die berg bijvoorbeeld. En dan er ineens achter komen dat het maar een film is met een boodschap. Dat je denkt dat het waar is, komt door de knap gemonteerde documentairestijl. Ons hadden ze in ieder geval beet.

Een blik met bekende b-acteurs (ja, dat kan, bekend zijn en b-acteur zijn) is opengetrokken, aangevuld met de ouders van de regisseur. En dat zijn niet de minsten: Susan Sarandon en Tim Robbins.

De film is zeker te weten maatschappij kritisch. Je kunt er echt niet omheen. Bosbranden (actueler kan haast niet), feminisme, rijk versus arm, het dititale tijdperk en imigratie zijn slechts een paar onderwerpen die voorbij komen. Ze slaan in ieder geval wel de spijker op de kop. Althans, wij zijn het helemaal eens met het statement dat men maakt. En er zit ook daadwerkelijk een verhaal in de film, al moet je wel lang wachten om dat verhaal te ontdekken. Te lang.

VHYes deed ons hard lachen en is daarmee erg vermakelijk. De documentairestijl en het feit dat alles op VHS is opgenomen doet je haast geloven dat het waar is wat je ziet. Jammer dat het verhaal wel wat rammelt, maar vermakelijk is de film zeker.

Regie: Jack Henry Robbins
Cast: Mason McNulty | Rahm Berkshaw | Kerri Kenny | Charlyne Yi
Speelduur: 72 minuten