Un Monde

recensie Un Monde

De dramafilm Un Monde gaat over Nora, die naar een nieuwe basisschool gaat. Al snel moet ze kiezen tussen haar gepeste broertje en haar vader, die daar alles over wil weten. Wat wij van Un Monde vinden, lees je in onze recensie.

Nora gaat voor het eerst naar een nieuwe basisschool. Na een onwennige start wil ze vriendinnen maken. Dat lukt, maar tegelijkertijd ziet ze dat haar broer steeds vaker wordt gepest. Dat verergert, waarna ze haar vader op de hoogte stelt! Dat zorgt vervolgens weer voor boosheid bij haar broer, omdat hij daarmee niet geholpen is.

Beklemmend goed, rauw, in your face, confronterend en op de huid gefilmd. Mooie ingrediënten die Un Monde allemaal heeft. Eigenlijk is er gewoon verdomd weinig aan te merken op dit speelfilmdebuut van Laura Wandel. Een vleugje The Florida Project – vanwege het perspectief waaruit gefilmd is -, waarbij we in de belevingswereld van kinderen stappen. Waar doe je als klein kind goed aan. Kies je je vader, of je broer? Kies je voor je broer, of voor je vriendinnetjes? Blijf je bij jezelf of pas je je aan aan het schoolpleinleven? Opgroeien kan zo verdomd hard zijn!

De manier van filmen maakt indruk en heeft een meer dan toegevoegde waarde. Nora bevindt zich namelijk constant in het kader van de camera. Het draait om haar. Ze is ook nog zo onschuldig, zich niet heel erg bewust van goed of slecht. Of ze weet juist wel wat goed is, en is verstandiger, menselijker en medelevender dan menig volwassene. In deze film is dat extra interessant, want wat is überhaupt de thuissituatie van broer en zus? We krijgen flarden mee en gissen er vooral naar. Nieuwsgierig makend is het, kijkend naar het verloop van de film, want opgroeien begint al zo vroeg. Als ouder kun je niet alles regelen. Soms moeten ze het ook zelf doen. En dan maar hopen dat ze het goede doen. Een vaak ongeziene machtsstrijd vindt namelijk al eerder plaats dan dat je soms denkt: op het schoolplein. Dat zagen we eerder ook al in de documentaireserie Het Geheime Leven van 4-jarigen.

Een van de beste films van 2021, dat is wat Un Monde is. Een perfect debuut met grote talenten. Niet alleen de maker, maar ook de jonge acteurs. Vooral Maya Vanderbeque (Nora) excelleert, en dat voor iemand die nog zo jong is. Een film ook met een perfect einde. Daar waar woede, frustratie, pijn en liefde samenkomen.

Regie: Laura Wandel
Cast: Maya Vanderbeque | Günter Duret | Karim Leklou

Speelduur: 72 minuten