Umami

recensie Umami

Waardering: 3.5 uit 5.

De komische dramafilm Umami gaat over sterren chef-kok Gabriel. Hij zoekt een oude bekende op in Japan, op zoek naar die ene heerlijke smaak die hij nog niet onder de vingers heeft. Wat wij van Umami vinden, lees je in onze recensie.

Er zijn vijf basissmaken in de wereld, waarvan je er vier gemakkelijk herkent: zoet, zuur, bitter en zout. De vijfde, Umami, is afkomstig uit Japan en is een natuurlijke, heerlijke smaakversterker. Een smaak die iedereen anders interpreteert, zo ook sterren chef-kok Gabriel. Hij gaat op zoek naar een oude bekende in Japan, nadat hij in Frankrijk alles heeft bereikt, wat hij bereiken wilde. Dat ging alleen wel ten koste van zijn gezin!

Als ik Gérard Depardieu zie, krijg ik niet bepaald honger. De man ziet er namelijk vadsig uit; iets wat hij zelf ook een soort van onderschrijft in zijn rol als Gabriel in Umami (zijn medespeler vergelijkt hem nog met Obelix; een rol die hij ook vertolkte). Desalniettemin vond ik het toch een heerlijke film, in meerdere opzichten.

Wat een lieve mensen staan er centraal in deze film. Met name de Japanners kunnen weinig fout doen. Lief zijn voor jezelf is waar het mee begint. Niet te streng zijn voor jezelf en je naasten; familie is zo belangrijk. Daarnaast zie je genoeg lekker eten waarbij het water je uit de mond loopt (ik betrapte mijzelf meerdere malen alsof ik aan het proeven was, net als Gabriel). We gaan nog even verder, want ook de humor was fijn. Met name de Japanse metgezel in het ‘hotel’ waar Gabriel verblijft. De muziek is ook een pluspunt, want wie gaat er nu eigenlijk niet goed op een Franse chanson?

Afsluiten doen we met een kritische noot, want met een speelduur van slechts 90 minuten, is het verhaal wat te simpel en op het einde afgeraffeld. Echte diepgang ontbreekt daardoor, maar krijg je als kijker juist wel weer een toegankelijke feelgoodfilm, waarbij de Frans-Japanse samenwerking een succes is. Oh, nog een kritische noot dan, maar dat staat los van de film. Laat je niet misleiden door de Nederlandse filmposter; wat een verschrikking. De filmposter op IMDb is een stuk uitnodigender.

Umami is een lekkere feelgood, die een verdiepingsslag had verdiend. Humor- en liefdevol, waarbij je als kijker nog meer tot het besef komt dat je niet zonder familie kunt. Én een goede Frans-Japanse samenwerking!

Regie: Slony Sow
Cast: Gérard Depardieu | Pierre Richard | Kyôzô Nagatsuka
Speelduur: 90 minuten