Trois Nuits Par Semaine

recensie Trois Nuits Par Semaine

Waardering: 3 uit 5.

De komische dramafilm Trois Nuits Par Semaine gaat over Baptiste, die een grote passie voor fotografie heeft. Hij ontmoet twee drag queens, waar hij een fotoreportage over gaat maken. Op die manier komt hij steeds meer over het wereldje te weten. Wat wij van Trois Nuits Par Semaine vinden, lees je in onze recensie.

De bijna dertiger Baptiste werkt in een telecomwinkel. Zijn eigenlijke passie ligt echter bij de fotografie. Op een avond gaat hij met zijn vriendin Sami mee naar haar werk, op het ziekenhuis. Daar maakt hij foto’s. Hij ontmoet er twee drag queens, waarvan er een voorstelt om een fotoreportage van hen te maken. Hij komt steeds meer te weten over de wereld van drag queens, maar ook van Quentin, die een van de drag queens is.

Mijn hoofd maakte overuren, tijdens het kijken van Trois Nuits Par Semaine. In eerste instantie was ik niet geheel positief over deze coming of age. Het acteerwerk en de beelden die tot je komen zijn te dik aangezet, al past dat dan weer wel bij de dikke make up lagen van de drag queens. Daar tegenover staat dat naarmate de film vordert, deze alleen maar sterker wordt, ook al zie je soms overbodige personages die amper toegevoegde waarden hebben. Een vleugje romantiek in een steeds harder wordende wereld.

Op een gegeven moment moest ik denken aan The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, uit 1994 (oei, dat is bijna 30 jaar geleden; time flies). Films die te vergelijken zijn op het gebied van de drag queens en een zelfde soort boodschap hebben (het acteerwerk is totaal niet te vergelijken). Het blijft toch weer, en ik val in de herhaling, belangrijk dat je jezelf kunt zijn. Overal! Dat kan helaas niet, om wat voor redenen dan ook. In deze film volgde een verdiepingsslag daarop, waarbij je de worsteling bij de een verwacht, maar deze ondertussen bij de ander te zien is. Humor zie je ook genoeg. Humor die belangrijk is, om juist de personages extra body te geven. Rozengeur en maneschijn is er namelijk genoeg te zien, net als dag en nacht.

Trois Nuits Par Semaine is een coming of age die, naarmate de film vordert, groeit. Het acteerwerk is te dik aangezet, maar het liefdesverhaal overtuigt. Jezelf zijn is zo belangrijk. Wie of waar je ook bent!

Regie: Florent Gouëlou
Cast: Hafsia Herzi | Pablo Pauly | Romain Eck | Holy Fatma | Calypso Baquey | Harald Marlot
Speelduur: 103 minuten