Them

recensie Them

De anthologieserie Them gaat over de zwarte familie Emery die in de jaren ’50 verhuist naar een volledig witte wijk in Los Angeles. Niet alleen de buurt wil hen daar niet hebben, maar ook kwaadaardige krachten hebben op hen voorzien. Wat wij van Them vinden, lees je in onze recensie.

In de jaren ’50 verhuist de zwarte familie Emery ten tijde van The Great Migration van North Carolina naar Compton. Dat is op dat moment een geheel blanke buurt in Los Angeles. Eenmaal daar aangekomen krijgt de familie niet alleen te maken met een opstandige buurt die hen daar liever niet heeft, maar ook met kwaadaardige krachten. Zowel de buurt als die kwaadaardige krachten willen hen kwetsen, verwoesten en vernietigen. Zolang ze maar weg zijn uit de buurt!

De kwaliteit druipt er vanaf aflevering 1 bij Them al vanaf. Ik weet haast niet waar ik moet beginnen. Je ziet zoveel kwaad en terreur in zo een ontzettend goede genreoverstijgende serie. Acteerwerk, camerawerk, verhaallijnen en het onderwerp spreken allemaal aan. Wat een kwaadmakende en schokkende topserie, waarin racisme de boventoon voert! En het ergste is, bijna 70 jaar later lijkt er verdomd weinig veranderd in de wereld!

De intimidatie, minachting, het neerkijken op, het neerbuigende gedrag en het jaloerse voeren de boventoon. Een witte overbuurvrouw is als het ware de leidster, waar iedereen klakkeloos achteraan lijkt te lopen. Een opgedirkte barbiepop is het, waar je al jeuk van krijgt bij de eerste seconde dat je haar ziet. Dat is er zo een die alles uitzet, maar zelf niets doet. En maar janken als haar zelf iets overkomt!

En zoals gebruikelijk destijds, werken de vrouwen amper. Ja, wat moet je anders he, dan hardwerkende mensen het leven zuur maken. Puur en alleen omdat ze een andere kleur hebben. Een onthutsende afgunst is het gevolg in een serie die alle stijlen door elkaar mixt. Het is een spannende thriller, een naarmate de serie vordert ontwikkelende duistere horror – op twee manieren, namelijk de terreur en de kwaadaardige krachten -, een western en een geschiedenis beschrijvende dramaserie. En wat een kracht zit er ook in het verhaal.

Het acteerwerk is uitmuntend, met Deborah Ayorinde en Ashley Thomas als absolute sterren als ouders van het gezin Emery. De eerder benoemde barbiepop – Alison Pill nam deze ondankbare taak op zich – zet ook een zeer overtuigende rol neer. Eigenlijk acteert iedereen wel goed. Net als de setting, want die is ook om je vingers bij af te likken. Alle blanken wonen in een steriele en gelikte suburb- in dit geval Compton, wat vandaag de dag een met name Afro-Amerikaanse wijk in Los Angeles is – met dito ingerichte woningen. En heb je een TV, dan ben je helemaal het mannetje. Ook leuk, en gebruikelijk bij een anthologieserie, iedere aflevering brengt weer nieuwe informatie. Iedere aflevering is spannend en na iedere aflevering wil je de volgende weer zien. Verslavend tot en met, deze serie.

Them is een absolute topserie die genreoverstijgend is. Een serie die bolstaat van racisme, waar jij je als kijker ook ontzettend kwaad over kan maken. Onthutsend! En is er iets veranderd in de loop van de tijd? Neen, niet heel veel! Want wat moet je als zwarte man of vrouw doen om als gelijkwaardige te worden gezien en behandeld?

Bedenkers: Little Marvin | Lena Waithe
Cast: Deborah Ayorinde | Ashley Thomas | Alison Pill | Shahadi Wright Joseph | Melody Hurd
Speelduur: 1 seizoen | 10 afleveringen