The Whistlers

recensie The Whistlers

De misdaadfilm The Whistlers gaat over politieman Cristi, die namens de maffia zakenman Zsolt uit de gevangenis probeert te krijgen. Hij leert een inheemse fluittaal om te communiceren met de maffia over grotere afstanden. Wat wij van The Whistlers vinden, lees je in onze recensie.

Cristi is naast politieagent ook informant voor de lokale maffia. Een dubieuze dubbelrol heeft hij dus. Samen met de maffia probeert hij de zakenman Zsolt uit de gevangenis te krijgen. Communicatie vindt op een aparte manier plaats, namelijk door een inheemse fluittaal, die ze alleen beheersen op het Canarische eiland La Gomera. Daar leert Cristi de fluittaal dan ook, zodat men op grote afstand met elkaar kan communiceren. Gilda is een bad girl waarmee hij samenspant. Zal het ze lukken Zsolt vrij te krijgen?

In The Whistlers is niets wat het lijkt. Denk je het ene moment het antwoord te hebben, blijkt dat je dat antwoord het volgende moment al in de prullenbak kunt gooien voor een nieuw antwoord. En ook dat antwoord kan vervolgens de prullenbak in. Dat gaat zo door tot het einde, wat in onze ogen zeer positief is. De onvoorspelbaarheid maken deze Roemeense crime en neo-noir tot een succes.

Acteertechnisch gezien is de film misschien nog niet eens zo bijster goed, maar het plot is prettig bijzonder. De fluittaal is daarbij een element wat wij nog niet eerder hebben gezien. Bedrog en verraad zijn in ieder geval goede vrienden van elkaar. En wie of wat daaraan doet? Nou, zo een beetje iedereen. Daardoor zit je constant te twijfelen. Al krijg je soms ook hints, maar die gaan we uiteraard niet weggeven. De te horen operamuziek kunnen we in de film overigens erg waarderen. En dan heeft die muziek nog een functie ook.

The Whistlers is een onvoorspelbare crime met een bijzonder plot. Niets is wat het lijkt en tot het einde weet jij als kijker geen moment hoe het gaat eindigen, tenzij je naam Sherlock Holmes is! Laatste opmerking nog, wat een verschrikkelijke filmposter, die de film zeker geen recht aan doet en nog misleidend is ook. Of toch niet?

Regie: Corneliu Porumboiu
Cast: Vlad Ivanov | Catrinel Marlon | Rodica Lazar
Speelduur: