The Power of the Dog

recensie The Power of the Dog

De dramafilm en western The Power of the Dog gaat over twee broers. Phil verklaart de oorlog aan zijn broer als hij erachter komt dat hij in het geheim trouwt met weduwe Rose. Wat wij van The Power of the Dog vinden, lees je in onze recensie.

De broers Phil en George zijn rijke landeigenaren van een grote ranch in de Montana vallei. Ze verschillen ontzettend van elkaar, in een wereld waar mannen de dienst uitmaken. Als de wrede Phil er vervolgens achter komt dat zijn broer in het geheim trouwt met weduwe Rose, wordt hij pislink. Er ontstaat een onderlinge oorlog, met als doel om Rose kapot te maken. Haar zoon Peter is daarbij de pion.

Welkom bij de cursus ‘hoe word ik een man’, gegeven door een ‘echte man’, die een flegmatieke broer heeft, en die op zijn beurt weer is getrouwd met een vrouw die zo wit is als een pasgewassen wit tafellaken. Daar waar de start in The Power of the Dog nog hoopgevend is, ontbrandt de film niet. Ik verveelde mij gewoon.

Vooropgesteld, de beelden van het landschap zijn prachtig, de cameravoering is ook niets mis mee en het acteerwerk van vooral Cumberbatch is overtuigend. Maar, daar houdt het ook op. De spanning bouwt zich op, maar gaat als een nachtkaars uit. Met name de drie protagonisten rondom Phil spelen emotieloos. Wat zeg ik, ze zijn emotieloos. Ik voelde echt helemaal niets bij ze. Dat komt mede door Phil, maar daardoor ontbrak de emotie. Het ontzag is er, bij iedereen rondom Phil- net als bij een hond is iedereen volgzaam -, maar als kijker voelde ik dat niet. Een actiefilm zonder echte actie. De spanning zat blijkbaar in het verhaal.

Jesse Plemons is simpelweg ook mijn type acteur niet. Ongemakkelijk ogend en vaak dezelfde rollen (zie bijvoorbeeld I’m Thinking of Ending Things). Een buitenbeentje speelt hij vaak, zo ook nu. Dunst zie ik daarnaast nog steeds als Mary Jane en Kodi Smit-McPhee blijft een jongen. Dat laatste past wel, maar daar waar het verhaal zich ontplooit, blijft het een mannetje. Daar verandert het toch verassende einde niets aan. Wel leuk om Geneviève Lemon weer te zien, die ook in The Piano – ook van Campion – een soortgelijke rol speelde. Mag die vrouw een keer een grotere rol krijgen in een wat grotere film, alstublieft.

The Power of the Dog valt vies tegen. De spanning bouwt zich langzaam op, maar gaat als een nachtkaars uit. Een overtuigende Cumberbatch verandert daar helaas niets aan.

Regie: Jane Campion
Cast: Benedict Cumberbatch | Kirsten Dunst | Jesse Plemons