The Peanut Butter Falcon

recensie The Peanut Butter Falcon

De komische avonturenfilm The Peanut Butter Falcon gaat over Zak, die ondanks het syndroom van down toch gewoon professioneel worstelaar wil worden. Hij vlucht van zijn verpleegtehuis en beleeft met twee anderen de wildste avonturen. Wat wij van The Peanut Butter Falcon vinden, lees je in onze recensie.

Zak heeft het syndroom van down, maar dat weerhoudt hem er niet van om zijn dromen na te jagen. Hij wil namelijk een professioneel worstelaar worden. Hij vlucht weg van zijn verpleegtehuis en komt onderweg Tyler tegen, die ook op de voor iemand vlucht. Samen beleven ze vele avonturen, waarbij Eleanor, een medewerkster van het verpleegtehuis, ook aansluit.

Feelgood films, wij houden ervan. The Peanut Butter Falcon is ook zo een film. Een film waarin iemand met een verstandelijke beperking acteert. Dat is dus supertof. De Spaanse film Yo También is ook zo een film, waar we dan uiteraard ook meteen aan moesten denken.

Naast een feelgood film, is deze film ook een roadmovie. Een reis naar het onbekende bekende. Dat die reis met vallen en opstaan gaat, is heel typerend voor een roadmovie. Ondanks enkele vragen die we toch hadden bij de film, sommige keuzen zijn bijvoorbeeld te gemakkelijk (nee we gaan niets verklappen), overheerst het fijne gevoel. Lachen zul je en ontroeren doet de film ook. Dat laatste overigens minder dan het lachen, want daarvoor raakte de film ons net te weinig.

Als we kijken naar de acteurs en actrices, dan hebben ze een meesterzet gedaan door zeer goede acteurs en actrice te casten voor de bijrollen. We noemen een Bruce Dern, Thomas Haden Church, John Hawkes en niet te vergeten Dakota Johnson. Allen zorgden er samen met hoofdrolspeler – en Hollywood buitenbeetje – Shia Lebeouf voor dat Zack Gottsagen kon opbloeien in zijn rol als Zak. Die keuze van de makers maakte de film echt beter. Wij kunnen ons voorstellen dat hij in het echte leven altijd al deze droom had, net als dat hij in de film professioneel worstelaar wil worden. Gelijkenissen zijn dus te trekken (denken wij).

Leef je droom, jaag hem na, dat is de boodschap die The Peanut Butter Falcon uitdraagt. Krijg je er nog een lach voor terug ook, want dat is wat deze feelgood film zeker doet. Lekker muziekje ook trouwens!

Regie: Tyler Nilson | Michael Schwartz
Cast: Shia LaBeouf | Dakota Johnson | Zack Gottsagen | Thomas Haden Church
Speelduur: 93 minuten