The Paradise Suite

The Paradise Suite

Vanaf vorige week draait het Nederlands-Bulgaarse The Paradise Suite weer in de bioscopen. Vorig jaar draaide hij al, maar kwamen er maar weinig mensen voor naar de bioscoop. Aangezien hij nu onder andere de Gouden Kalf voor beste film heeft gewonnen op het Nederlands Filmfestival, is het een gelegenheid hem nogmaals in de bioscoop te laten draaien. Wat wij van het dramatische en indrukwekkende The Paradise Suite vinden lees je in deze lange C-recensie. Wij raden in ieder geval aan om naar de bioscoop te gaan!

Het verhaal speelt zich af in Amsterdam en gaat over meerdere personen, allemaal van buitenlandse komaf. Zo is er Jenya uit Bulgarije die gedwongen in de prostitutie werkt. De Afrikaan Yaya verdient zijn geld in de bloemensector, maar wil eigenlijk meer geld verdienen. Ivica is juist een Servische oorlogsmisdadiger die in Nederland nog steeds dingen doet die het daglicht niet verdragen. De Bosnische Seka is juist naar Nederland gekomen om wraak te nemen op Ivica. Tot slot zijn er de Zweedse vader en zoon Stig en Lukas, die een niet al te beste relatie met elkaar hebben.

Al deze personen lijken niets met elkaar te maken te hebben. Althans, dat denk je op het begin. Later blijkt dat deze personen juist alles met elkaar te maken hebben. Sommige hebben goede en sommige hebben slechte bedoelingen.

Laten we beginnen met ons af te vragen of het wel een Nederlandse film is. Als je kijkt naar de regisseur en de locatie wel, want Joost van Ginkel is de regisseur en Amsterdam is waar het zich afspeelt. Voor de rest zijn de hoofdrolspelers alleen maar van buitenlandse komaf. De bijrollen zijn wel voor de Nederlanders, maar zoals zo vaak bij een bijrol, is dat geen grote rol. Maar eigenlijk boeit het niet waar een film vandaan komt. Als het maar een kwalitatief goede film is. En is hij dat? Jazeker.

Zoals gezegd is de film indrukwekkend. Hoewel het verhaal realistisch is maar niet voor te stellen, kun je jezelf toch in de verschillende personages verplaatsen. De verschillende levensverhalen zijn namelijk mooi en helder in beeld gebracht en het ingetogen acteerwerk is zeer goed. Gezien de onderwerpen is dat ook wel nodig, maar dat moet je wel kunnen als acteur en actrice.

The Paradise Suite is meeslepend, pakkend, grijpt je naar de strot en blijft je nog wel even bij. Ren naar de bioscoop nu het nog kan! Of kijk op Film1, want daar is The Paradise Suite ook te zien.

Regisseur: Joost van Ginkel
Cast: Anjela Nedyalkova | Isaka Sawadogo | Magnus Krepper | Boris Isakovic | Jasna Djuricic | Erik Adelöw