The New Gospel

recensie The New Gospel

De dramafilm The New Gospel gaat over een moderne Jezus, die opkomt voor al zijn gekleurde volgelingen in het zuiden van Italië. Betere arbeidsomstandigheden is wat zij willen! Wat wij van The New Gospel vinden, lees je in onze recensie.

De moderne Jezus is niet alleen een religieuze voorman, hij is ook de (zwarte) aanvoerder van een sociale strijd, die opkomt voor de arbeiders in het zuiden van Italië. Zij willen goede arbeidsomstandigheden. De met name gekleurde arbeiders en dus ook volgelingen van Jezus worden vooral uitgebuit en vernederd. Waardigheid is waar het om gaat! Een nieuwe film van Het Nieuwe Evangelie moet de aandacht trekken.

The New Gospel is een bijzondere film, want het is een documentaire en film ineen – dat hebben we eerder gezien in Drama Girl en Lamentations of Judas. In 2019 werd Matera, waar de film is opgenomen, namelijk gekozen als culturele hoofdstad van Europa. Theatermaker Milo Rau werd vervolgens gevraagd om een film te maken over de stad. Een stad waarin ook Pier Paolo Pasolini en Mel Gibson al een film maakten waarin de kruisiging van Jezus centraal stond. Inwoners en de arbeiders spelen allemaal rollen in de film.

Los van alle goede bedoelingen, vond ik het een niet gestructureerde en onoverzichtelijke film. Zoals gezegd lopen film en documentaire ineen, waardoor de boodschap die ze willen overbrengen, wat verstopt raakt. Een boodschap die duidelijk is, maar naarmate de film vordert ondergesneeuwd raakt. Helemaal omdat de arbeiders en de dorpelingen vervolgens samen in een film spelen. Juist dat is een beetje tegendraads, omdat de arbeiders geëxploiteerd worden en de dorpelingen daarvan profiteren – niet iedereen natuurlijk.

Opmerkelijk moment is een arbeider die Yvan ervan beticht dat hij zichzelf tegenspreekt. Dit doet hij al pratend in een telefoon. Hij vindt namelijk dat Yvan niet uit de buurt komt en helemaal niet weet waarover hij praat. Dat was het enige moment waarbij ik dacht, hier zie je Judas die Jezus verraadt. Het sterkste moment van de film! In de film zelf is dan weer iemand anders een Judas. Volg je dit nog? Nee, snap ik, had ik in de film ook.

The New Gospel is een film in een documentaire. Hierdoor is helaas wel sprake van een niet gestructureerde en onoverzichtelijke film, en dat terwijl de boodschap zo ontzettend belangrijk is.

Regie: Milo Rau
Cast: Maia Morgenstern | Yvan Sagnet | Enrique Irazoqui