The Last Right

recensie The Last Right

De komische dramafilm The Last Right gaat over twee broers en een begrafenisonderneemster, die samen een overleden man naar zijn geboortedorp willen brengen. Maar dit mag niet van de politie. Wat wij van The Last Right vinden, lees je in onze recensie.

Daniel Murphy is een succesvolle advocaat in New York. Als zijn moeder in Ierland overlijdt, gaat hij terug naar zijn geboorteland voor de begrafenis. Daar moet hij ook zorgen voor zijn autistische broertje Louis. Daarnaast moet hij het lichaam van de man die naast hem zat in het vliegtuig – hij overleed op de vlucht en had Daniel als familielid opgegeven – naar zijn geboortedorp brengen. Alleen mag dit niet van de politie. Daniel gaat dit toch doen, mede door de aansporing van broertje Louis en begrafenisonderneemster Mary.

Wat zijn we blij dat Niamh Algar meespeelde in The Last Right, want die speelde erg goed. Dat deed ze ook al in Calm With Horses. Niamh (prachtige naam ook) blijven wij dus zeker in de gaten houden. Voor het overige kon deze feelgood ons niet echt verrassen.

Het is eigenlijk een standaard film dertien in een dozijn film waarbij wij het idee hadden dat de regisseuse als Ierse een typische Britse film wilde maken. In onze ogen gaat in een dergelijke film drama en humor hand in hand en kaart men een maatschappelijk probleem aan tegen een rauwe achtergrond. Dat probeert in onze ogen ook in deze film, maar het lukt niet. Haar liefde voor Ierland toont ze wel met de prachtige landschappen.

De humor ontbreekt of wij snappen de humor niet (die kinderachtige garda kon echt niet), het maatschappelijk probleem is wel erg ver gezocht en we missen de rauwheid. Pluspunt is dus Niamh Algar, al viel onze eigen Michiel Huisman ook niet tegen. Al blijft het raar dat een Nederlander een Ier speelt die ook nog eens de helft van zijn leven in New York woont. Een matige feelgood roadmovie is het, verweven met wat romantiek, die je ook al heel snel ziet aankomen. Het is allemaal te voorspelbaar.

The Last Right doet heel hard zijn best om een typisch Britse film te zijn. Dat lukt niet. Niamh Algar is een groot pluspunt in deze romantische feelgood roadmovie.

Regie: Aoife Crehan
Cast: Michiel Huisman | Niamh Algar | Brian Cox | Colm Meaney