The Last Ones

recensie The Last Ones

De dramafilm The Last Ones gaat over Rupi, wiens vader rendieren houdt. Een mijnbouwer wil zijn land, wat voor onrust zorgt. En dat doet de prachtige Riitta ook, want die brengt de hoofden van alle mannen op hol. Wat wij van The Last Ones vinden, lees je in onze recensie.

Rupi is de zoon van een inheemse rendierhoeder, die het moeilijk heeft. Een mijnbouwer die wil uitbreiden wil namelijk zijn land. Dat alles om de mijn uit te breiden. De werknemers van die mijnbouwer hebben het zwaar, want de grond in Lapland is bevroren. En als iedereen dan ook nog eens de prachtige Riitta wil veroveren in de nederzetting, dan weet je dat de problemen vanzelf komen.

Ik word wel warm van een koele films als The Last Ones. Een rauwige western over kapitalisme in optima forma. Het troosteloze en uitgestrekte landschap en weer spelen daarbij een rol. Niet bepaald opbeurend is weer en dat landschap. Dat landschap lijkt oneindig en toch voel je als kijker de beklemming van de personages. Het kapitalisme is zo overduidelijk, doordat er zo weinig is. Het kan zichzelf niet verstoppen. Er is zo weinig, dat met name de harde werkers niets anders kunnen dan ja en amen zeggen.

Twee van de drie belangrijkste personages deden me denken aan een duo denken die in een Belgische western spelen: The Broken Circle Breakdown. Ritta (Laura Birn) lijkt wel een kopie van Veerle Baetens en goed gecaste engerd Kari (Tommi Korpela), de eigenaar van de mijn, lijkt dan weer op Johan Heldenbergh. En de soundtrack in The Last Ones is ook retegoed. Een mooie combinatie tussen folk/americana en klassiekers uit de jaren 90. Dat eerste past bij het landschap en dat tweede bij de Working Class Hero.

Andere kleine dingetjes werd ik ook wel warm van in deze film, zoals een vrijheidsbeeldje in een auto en een blauwe niets lijkende zeggende trui. Het naturelle acteerwerk was ook zo fijn. Alsof er spontaan werd geacteerd. Zouden ze soms echt dronken zijn geweest?

Mijn filmmoeheid is weer wat verdwenen door The Last Ones. Hier krijg ik energie van, los van dat het verhaal helemaal geen energie geeft. Kapitalisme kunnen ze niet beter in beeld brengen. Alleen leven wij in Nederland in een maatschappij waar dat door alle drukte om ons heen wat meer verborgen is.

Regie: Veiko Õunpuu
Cast: Pääru Oja | Laura Birn | Tommi Korpela
Speelduur: 117 minuten