The King

recensie The King

Het historische oorlogsdrama The King gaat over prins Hal. Hij bestijgt de kroon van Engeland nadat zijn vader is overleden. Geen gemakkelijke taak, want een oorlog gaat beginnen en binnen de kasteelmuren heerst chaos. En dan is hij ook nog aan de fles. Wat wij van The King vinden, lees je in onze recensie.

Aan het begin van de 15e eeuw moet prins Hal zich klaarmaken om de troon van Engeland te bestijgen. Zijn vader is namelijk overleden en hij is de troonopvolger. Geen gemakkelijke opgave, want ze zijn in oorlog met Frankrijk. Daarnaast moet hij zijn geliefde fles ook nog eens laten staan en is sprake van intriges en chaos binnen de kasteelmuren. Zijn vriend Falstaff helpt hem bij dit alles.

Het misschien wel grootste talent van Hollywood speelt de hoofdrol in The King: ons getalenteerde broertje Timothée Chalamet. The King is misschien wel zijn eerste film voor het hele grote publiek. Want een historisch oorlogsdrama staat vaak garant voor actie, vooral als het ook nog eens een Netflix Original is (wie heeft er tegenwoordig geen Netflix?). Ondersteuning krijgt hij in ieder geval genoeg, want met acteurs als Joel Edgerton, Robert Pattinson, Sean Harris en Ben Mendelsohn, kan hij niet klagen over een gebrek aan ervaring om zich heen.

En wat een acteerprestatie weer van Chalamet. Ingetogen waar nodig en vol met kracht als het moet. Kijk maar naar zijn speech voor de veldstrijd. Klasse. Bij die veldstrijd hebben wij overigens wel vragen, zoals vaker bij dit soort veldslagen. Want hoe weten zij wie de vijand is? Voor ons leken ze allemaal op elkaar, die Fransen en Engelsen. Overigens vonden we Joel Edgerton en Sean Harris ook heel goed. Pattinson zijn rol was dusdanig beperkt dat dit geen naam mag hebben. Wel een leuke rol trouwens, vooral het grapje met de ballen (moet je zien!).

The King is verder een een goed oorlogsdrama, zoals je mag verwachten bij dit soort historische films. Opbouwend in de spanning (dat mocht nog veel meer van ons), met actie, intriges en een goed verhaal. Dat laatste blijkt ook wel, want als kijker denk je de film te kunnen voorspellen, maar dat doe je niet. Zo ook het einde, waarin een duidelijke boodschap zit, die, als je de geschiedenis van Engeland een beetje kent, niet echt is nagekomen.

The King is een historisch oorlogsdrama zoals je dat mag verwachten. Opbouwende spanning, actie, intriges en een slagveld. Spanning mocht er meer zijn, maar het acteerwerk is om je vingers bij af te likken.

Regie: David Michôd
Cast: Timothée Chalamet | Joel Edgerton | Robert Pattinson
Speelduur: 140 minuten