The Kid

recensie The Kid

De komische dramafilm The Kid gaat over een man die een achtergelaten baby opvoedt. Vijf jaar later wil de moeder hem weer terugvinden. Vraag is of haar dat lukt. Wat wij van The Kid vinden, lees je in onze recensie.

Als een man een achtergelaten baby vindt, besluit hij het jongetje zelf op te voeden. Ze hebben niet veel, maar ze redden zich met wat ze hebben. Daarnaast zijn ze inventief om aan geld te komen. Als de moeder van de jongen na vijf jaar eindelijk haar droom heeft waargemaakt, ze is operaster geworden, wil ze de jongen terugvinden. Vrijwilligerswerk moet haar daarbij helpen.

Een gerestaureerde versie van The Kid verschijnt, honderd jaar na de eerste vertoning in 1921, wederom in de bioscoop. Wie kent er Charlie Chaplin eigenlijk niet. Iedereen heeft wel van dit multitalent gehoord. In de tijden dat de stomme film (zonder spraak dus) nog groot was, was hij zo een beetje de grootste filmster op aarde. Niet voor niets, want zijn films zijn inventief, vermaken, maar weten tegelijkertijd ook te raken. Want vooral dat laatste zorgt ervoor dat Chaplin destijds, maar ook nog vandaag te dag, een groot publiek weet te bereiken. Ook in dit geval is dit een film voor iedereen, van jong tot oud!

Tekenend voor deze film is de humor die verweven is met de dramatiek. En de liefde voor degene die je liefhebt! Er zit een duidelijke boodschap in de film. Een bepaalde scène wist zo te ontroeren dat de haren op mijn arm omhoog gingen staan. En dat is best wel knap als je weet dat de film zelf maar 53 minuten duurt. Daar zit ook meteen het minpunt, want het verhaal had op sommige punten een betere uitwerking verdiend. Soms gaat het net te snel. Maar joh, 1921 was het, dus superknap om dit dan te maken. Daarnaast past Chaplin technieken toe die voor die tijd vooruitstrevend waren. De scènes met de engelen is daar een goed voorbeeld van.

The Kid laat een perfecte combinatie zien tussen humor, drama en liefhebben. Een verhaal dat je raakt, al was de 53 minuten durende speeltijd te kort voor een echt goede uitwerking. Een mooie opmaat naar Chaplin zijn latere werk.

Regie: Charles Chaplin
Cast: Charles Chaplin | Edna Purviance | Lita Grey | Jackie Coogan
Speelduur: 53 minuten