The Investigation

recensie The Investigation

De drama- en misdaadserie The Investigation gaat over een onderzoek naar een vermiste zelfgebouwde duikboot. Aan boord zijn de eigenaar en een journaliste. Wat zou er zijn gebeurd? Wat wij van The Investigation vinden, lees je in onze recensie.

Als een zelfgebouwde duikboot met daarin de eigenaar en een journaliste verdwijnen, wordt de politie ingeschakeld. Jens Møller is de hoofdrechercheur die er alles aan doet om de zaak tot een goed einde te brengen. En dat is nodig ook, want als de duikboot eenmaal is geborgen blijven het aantal vragen maar komen, zonder overal een antwoord op te hebben.

Verrassend is het allemaal niet te noemen wat je ziet in The Investigation. Heel die zaak stond namelijk nog vers op mijn netvlies. Zo vaak hoor je ook niet dat iemand met een eigen gebouwde onderzeeboot verdwijnt. Dat blijft je bij, vooral omdat dit in 2017 plaatsvond. En ondanks de voorspelbaarheid van het grootste deel van het waargebeurde verhaal, valt er toch genoeg te ontdekken in deze misdaadserie. Zo zit er bijvoorbeeld een verhaal in een verhaal.

Twee personen uit de serie kun je kennen van successerie Borgen: Søren Malling en Pilou Asbæk. Pilou heeft een beperkte rol, maar Søren is de man waar het om draait. Een man die obsessief met zijn vak bezig is. Zo obsessief zelfs dat hij zich vervreemdt van zijn dochter en zijn vrouw hem waarschijnlijk al lang geleden verlaten heeft. Zijn huidige vriendin lijkt er overigens wel tegen te kunnen dat de man nooit thuis is en als hij thuis is er toch ook weer niet is. Altijd zit hij met zijn hoofd ergens anders. Hart voor de zaak noemt de ene dat. De politie zal ook blij zijn met zo een doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk breekt je dat op. Dat kan haast niet anders.

Het echte verhaal kende ik dus al, maar met name het onderzoek was nieuw. Het altijd zoeken naar antwoorden heeft wat gekost. Dat kan niet anders. Alles voor gerechtigheid. Gerechtigheid waar met name de ouders – zeer goed geacteerd door Rolf Lassgård en Pernilla August – zo een behoefte aan hadden. De menselijkheid in deze serie zorgt ervoor dat je meeleeft. Ook opvallend, de eigenaar van de duikboot en de journaliste zie je nooit. Het gaat om hen, maar je ziet ze dus niet. Dat geeft iets mysterieus. Ondanks de zes afleveringen vond ik het af en toe wel wat traag. Maar, dat komt dus ook omdat ik de uitkomst al wist. Weet je die niet, dan blijft het spannend.

The Investigation gaat over een onderzoek dat ik ik mij nog goed kan herinneren. Ondanks de voorspelbaarheid kon ik desondanks wel waarderen dat de nadruk niet alleen op het onderzoek zelf lag, maar ook om alles daaromheen.

Regie: Tobias Lindholm
Cast: Søren Malling
| Laura Christensen | Rolf Lassgård | Pernilla August | Pilou Asbæk