The Insult

recensie The Insult

De dramafilm The Insult gaat over Toni en Yasser. De ene is een echte Libanees en de ander een Palestijnse vluchteling. De twee krijgen ruzie, wat uiteindelijk een landelijk rel wordt. Wat wij van The Insult vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Een klein meningsverschil loopt als snel uit de hand in Libanon. Toni is een echte Libanees en een man van het harde werken. Yasser is echter een Palestijn die ook als vluchteling bekend staat. Toch heeft hij als opzichter een goede baan. Die baan komt op het spel te staan als hij een goot van Toni wil repareren, die daar niet van gediend is. Wat klein begint, eindigt in een landelijke rel.

The Insult hakt er wel even in. Vooral als je kijkt wat de film politiek gezien betekent. Niet dat wij er alles van weten, maar toch wel iets. Genoeg in ieder geval om dat wat in The Insult gebeurt te kunnen plaatsen.

Want wat klein gebeurt, wordt al snel groter. Dat hebben we al vermeld bij de omschrijving, maar als verhaal is dat ook zo. Twee koppige mannen die gewoon hun gelijk willen halen. Nog niet eens perse via de media, maar ze worden als het waren in een hoekje gedrukt door hun advocaten. Ze hebben gewoon hun eigen principes, maar vooral hun eigen pijn. Ze willen worden gehoord. Wat ze daarbij vergeten is naar elkaar te luisteren. En luisteren is oh zo belangrijk als je boos bent op een ander. Soms is tot tien tellen beter, al is dat soms ook moeilijk. Vooral in dit geval.

Het script is in dit geval perfect opgebouwd. Van klein naar groot en van niet zo spannend naar heel spannend. Het script is daarin allesbepalend, net zoals het acteerwerk van beide mannen. Zeer overtuigend.

The Insult is een film die je wel moet gaan zien. Inderdaad, moet gaan zien. Niet alleen vanwege de politieke achtergrond, maar zeker ook vanwege de film zelf. Een briljante opbouw met een duidelijke boodschap die af en toe ook geestig is. GAAT DAT ZIEN! Wij gaan ervan uit dat Tim Bouwhuis hier ook nog wel een recensie over plaatst, want die was ook lovend. Houd zijn blog dus in de gaten, want hij heeft meer kennis dan wij over deze kwestie.

Regie: Ziad Doueiri
Cast: Adel Karam | Kamel El Basha | Rita Heyek | Diamand Abu Abboud
Speelduur: 113 minuten