The Half of It

recensie The Half of It

De romantische komedie The Half of It gaat over Ellie, een muurbloempje die alles voor iedereen oplost. Totdat ze Paul helpt, want dan blijkt dat ze ook verliefd is. Wat wij vinden van The Half of It vinden, lees je in onze recensie.

Ellie is een verlegen en introvert en van oorsprong Chinees meisje, dat op haar school eigenlijk alleen maar anderen uit de brand helpt. Niemand die haar even helpt of vraagt hoe het gaat. Wonend in het boerengat Squahamish vindt ze ook weinig uitdaging. Op een dag helpt ze Paul, die verliefd is op Aster. Zij zorgt ervoor dat Paul de plank niet misslaat. Maar ja, wat als blijkt dat Ellie eigenlijk ook wel verliefd is.

De Oscar voor fijnste stem van het jaar gaat sowieso naar Leah Lewis. Zij speelt de zogenaamd onaantrekkelijk en onzekere Ellie waar niemand interesse in toont. Een blinde met een oog ziet gelukkig dat ze dat totaal niet is. Van buiten niet en van binnen al helemaal niet. Wat een fijn mens is Ellie. Meer van dat soort personen graag. Dat zogenaamd onaantrekkelijke en onzekere zien we vaker in higschoolfilms, want dat is deze film op het einde van de rit ook gewoon. Je weet wel, iemand wordt niet gezien, er zijn knappe meisjes en de onvermijdelijk populaire en overschreeuwende American footballspelers.

Gelukkig weet deze highschoolfilm een mooie balans te vinden tussen kunst en kitsch. Een film vol luchtige humor en een verhaal waarin we ons allemaal wel kunnen herkennen. Die eeuwige zoektocht naar gezien worden. En je kunt dan wel roepen dat het je niets interesseert, jezelf opofferen voor een ander, maar op het einde van de rit moet je toch echt voor jezelf kiezen. Daar bereik je het meeste mee. Wij werden in ieder geval blij van deze film. Een nee, hij is niet perfect, maar dat hoeft ook niet. Zoals gezegd, Leah Lewis is echt te knap om deze rol te spelen. En voor een onzeker persoon komt ze in haar doen en laten toch iets te overtuigend over. Mensen kijken in onze ogen eerder tegen haar op, dan dat zij het muurbloempje is.

Waar we nog meer blij van werden, is het nummer Seventeen van Sharon van Etten, dat voorbij komt in deze film. Die staat hier meerdere keer per week op en is misschien wel het beste nummer van de laatste paar jaren. Wat een energie, wat een herkenning en wat een nostalgie. Wat dat betreft past dat nummer dus ook goed bij deze film. We verlangen allemaal wel eens terug naar onze schooltijd. De een wil die herbeleven, de ander wil die overdoen, omdat hij of zij nu zekerder is.

The Half of It is een highschoolfilm, maar weet goed de balans te vinden tussen kunst en kitch. Een film waarin nostalgie een rol speelt en waaruit maar weer eens blijkt dat je gewoon jezelf moet blijven. Maar ja, doe dat maar eens op die leeftijd, als de meesten van ons nog zo onzeker zijn als de pest.

Regie: Alice Wu
Cast: Leah Lewis | Daniel Diemer | Alexxis Lemire
Speelduur: 104 minuten