The Gentlemen

recensie The Gentlemen

De komische misdaadfilm The Gentlemen gaat over expat Mickey. Hij bouwt een marihuana-imperium op in Londen, die iedereen van hem wil overnemen. Wat wij van The Gentlemen vinden, lees je in onze recensie.

Mickey Pearson is een Amerikaanse expat in Londen. Dat verdient meestal wel goed als je expat bent, maar blijkbaar niet genoeg. Hij bouwt namelijk een marihuana-imperium op waar je u tegen zegt. Dan gaat het gerucht rond dat Mickey wil stoppen. Dat zorgt ervoor dat alles en iedereen zich als een bij naar de honing begeeft, om dat imperium maar in handen te kunnen krijgen.

Noem Guy Ritchie zijn naam en je komt al snel uit bij zijn klassiekers Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch en Madonna (die laatste kun je inmiddels wel antiek noemen). De eerste zijn twee echte komische misdaadfilms waar wij destijds – 1998 en 2000, we worden oud, gelukkig maar – erg van genoten hebben. Op het eerste gezicht is The Gentlemen een soortgelijke film. Of toch niet?

Ja, er zijn zeker gelijkenissen te trekken. Volwassener is de film zeker. Niet raar ook, want we zijn inmiddels ruim twintig jaar verder. Dan mag je verwachten van een regisseur dat hij inmiddels ook wat meer in huis heeft. En dat heeft Guy, want geen moment laat deze film zich voorspellen. Wij waren daardoor in ieder geval blij verrast. Wel is het zo dat er best veel informatie op je afkomt, waardoor je echt wel retegoed moet opletten. En de humor? Ja, die scoort op alle fronten hoog. Recht voor zijn raap en gevat. We like that!

De Gentlemen is een geslaagde en zeker ook vermakelijke film waarin veel gebeurt. Misschien wel net iets teveel, maar de vele verrassingen en de gevatte humor geven de doorslag.

Regie: Guy Ritchie
Cast: Matthew McConaughey | Charlie Hunnam | Henry Golding | Michelle Dockery | Jeremy Strong | Colin Farrell | Hugh Grant