The Forty-Year-Old Version

recensie The Forty-Year-Old Version

De komische dramafilm The Forty-Year-Old Version gaat over veertiger Radha. Ooit een veelbelovende toneelschrijfster, die nu, in een zoektocht naar zichzelf, haar oude passie weer wil oppakken: rappen! Wat wij van The Forty-Year-Old Version vinden, lees je in onze recensie.

Radha is inmiddels 40 jaar, maar verlangt vaak naar het verleden. Ooit was ze namelijk een veelbelovende toneelschrijfster, maar doorbreken deed ze nooit echt. Inmiddels geeft ze toneelles aan tieners en probeert ze ondertussen ook haar eigen toneelstuk aan de man te krijgen. Op de zijlijn pakt ze ook haar oude passie weer op, rappen. Maar een 40-jarige doet zoiets toch niet?

The Forty-Year-Old Version is een mooie combinatie tussen kritiek uiten op de huidige maatschappij en humor. Alleen de titel al is daar een voorbeeld van. Geef maar toe dat je dacht dat er The Forty-Year-Old Virgin stond. Je weet wel, die flauwe witte komedie uit 2005 over een maagd. Nou, deze titel verwijst daar dus op een subtiele en ook wel ironische manier naar. Daarnaast zien we een goede dynamiek tussen de acteurs, waarbij hoofdrolspeelster Radha Blank ook de regisseuse is.

Een volwassen zwartwit film zien we, die toch de luchtigheid behoudt. Een coming of age ook, waaruit maar weer eens blijkt dat je nooit uitgeleerd bent. Kijken naar het verleden kan je opbreken, maar kan soms ook een stap richting een betere en fijnere toekomst zijn. Volg je hart en laat je niet altijd leiden.

Ze trappen overigens niet alleen tegen de hautaine witte elite aan, maar zijn eigenlijk kritisch op iedereen. Zelfkritiek wordt niet geschuwd. Begin bij je zelf is de boodschap. Dat vinden wij mooi. De vele spiegels in de film geven die zelfreflectie weer. De link met een andere en ergens ook een vergelijkbare film is zichtbaar en wordt zelfs benoemd: Dangerous Minds. Wij vinden The Forty-Year-Old Version alleen wel een stuk beter, volwassener en inhoudelijker. Kritisch op een subtiele en begrijpelijke manier. En kleur krijg je ook, waarbij wij vooral het einde filmisch goed vonden. Op naar de toekomst, waarvan je niet weet wat die gaat brengen.

The Forty-Year-Old Version is kritisch op de huidige maatschappij, maar schuwt ook geen zelfkritiek. Een coming of age die laat zien dat je eigen keuzes maken zo ontzettend belangrijk kunnen zijn. Die keuzes maken je uiteindelijk tot wie je bent, dus laad je niet teveel leiden.

Regie: Radha Blank
Cast: Radha Blank | Peter Y. Kim | Oswin Benjamin
Speelduur: 129 minuten