The Death of Stalin

recensie The Death of Stalin

De komedie The Death of Stalin gaat over de opvolging van Stalin. Wie is de eerste in de lijn om hem op te volgen, en is dat wel een verstandige keuze? Iedereen heeft er zo zijn eigen mening over. Wat wij van The Death of Stalin vinden, lees je in onze recensie.

Als Josef Stalin op een ochtend in 1953 bewusteloos op zijn kamer wordt aangetroffen, trommelen ze alle hoge piefen van de Communistische Partij op. Een dokter is nodig, maar juist de beste doktoren heeft Stalin laten verbannen. Karma is a bitch! Als Stalin twee dagen later overlijdt, begint het spelletje om zijn opvolging. En niet alleen dat, de meeste proberen ook hun straatje schoon te vegen.

Formidabel acteerwerk zien we in een bij tijd en wijlen grappige The Death of Stalin. Grappig moet hij ook zijn, want het is tenslotte een komedie. Een komedie die luchtig doet over de machtsstrijd wie Stalin op gaat volgen. De ideeën zijn goed, maar voor ons niet geslaagd. Wat dat betreft snappen we wel dat Rusland bij het uitbrengen van deze film boos was. Al zal dat niet aan de kwaliteit van de film hebben gelegen, maar meer aan het belachelijk maken van het land zelf. De machtshebbers komen er namelijk nogal bekaaid vanaf. Alsof ze stom zijn. In de werkelijkheid lag/ligt dat toch wel anders. Maar ja, het blijft satire en dat schijnt Rusland in dit geval gewoon niet te kunnen waarderen.

De humor ligt ons niet helemaal, vandaar dat de film voor ons niet werkt. Het idee van The Death of Stalin snappen we wel en wat dat betreft zit de film wat betreft het scenario ook heel goed in elkaar. Het is alleen niet genoeg voor ons.

Regie: Armando Iannucci
Cast: Steve Buscemi | Simon Russell Beale | Rupert Friend
Speelduur: 106 minuten