The Burnt Orange Heresy

recensie The Burnt Orange Heresy

De thriller The Burnt Orange Heresy gaat over kunstcriticus James. Hij krijgt de kans om de raadselachtige schilder Jerome te interviewen, maar moet wel aan een voorwaarde voldoen. Wat wij van The Burnt Orange Heresy vinden, lees je in onze recensie.

James Figueras is een kunstcriticus en ontmoet Bernice Hollis. De ontmoeting leidt ertoe dat ze samen het landgoed van kunstverzamelaar Cassidy bezoeken. Op het landgoed verblijft ook een raadselachtige maar wereldberoemde schilder, Jerome Debney. James krijgt vervolgens de kans om Jerome te interviewen, maar moet wel aan een voorwaarde voldoen. Welke?

Ja, hallo zeg, anders trommel je even een cast op met mensen die wel kunnen acteren, plus een die kan zingen. Dat doen ze dus gewoon in The Burnt Orange Heresy. En dan zijn de producers ook nog eens dezelfde als The Talented Mr. Ripley, Spring Breakers en Nightcrawler. Stuk voor stuk goede thrillers, dus dat schept weer hoge verwachtingen. Kan ik beter niet doen, dat komt vaak niet goed, maar ik doe het toch. Dat kun je niet tegenhouden. De film is overigens ook gebaseerd op de gelijknamige roman van Charles Willeford.

Meer dan prima film hoor, die gelijk vanaf de start je aandacht weet te grijpen. Dat begin daagt de kijker uit, wat daarna meerdere malen terugkomt in de film. Vooruit denken kan daarbij helpen, maar kan ook een valkuil zijn. Want niet iedereen is wie hij of zij zegt. De symboliek verraadt wel al wat, maar net niet genoeg. Klinkt mysterieus en is het ook. Dat mysterieuze, net als het prachtige Comomeer, kon ik zeer zeker waarderen. Soms komen er antwoorden en soms ook niet. De spanning, die je toch mag verwachten bij een thriller, is aanwezig, maar blijft teveel aan het oppervlak. Die ontbrandt niet genoeg om een topfilm te zijn.

Elizabeth Debicki (Bernice) haar personage vonden we niet voldoende uitgewerkt, wat wel paste bij haar personage, dat prikkelt en vragen oproept. De overige personages voldeden volledig bij mijn beeld bij mensen in de kunstwereld. Vooral de wisselwerking tussen James, Cassidy en Jerome werkt heel goed. Mannen die dezelfde taal spreken en weten hoe de ander denkt. Grappig trouwens dat Claes Bang wederom in een film over kunst speelt, iets wat hij in The Square ook al deed. Toen was hij curator, nu wil hij dat diep van binnen zijn. Je zou er bijna een double bill van kunnen maken, de twee films samen.

The Burnt Orange Heresy is een mysterieuze thriller waarin personages elkaar uitdagen. Ook de kijker daagt men uit, waardoor deze film een prettige zit is. Een vlieg hoef ik overigens niet meer in mijn buurt te hebben. Bzzzzz.

Regie: Giuseppe Capotondi
Cast: Claes Bang | Mick Jagger | Elizabeth Debicki | Donald Sutherland
Speelduur: 99 minuten