The Band’s Visit

recensie The Band's VisitDe komische dramafilm The Band’s Visit gaat over een band uit Egypte die een Arabisch cultureel centrum komt openen in Israël. Alleen wat is nu eigenlijk de juiste bestemming? Wat wij van The Band’s Visit vinden, lees je in onze recensie.

Een fanfareband uit Egypte gaat optreden in Israël, bij de opening van een Arabisch cultureel centrum. Ze worden alleen niet van het vliegveld opgehaald en belanden daardoor in een dorpje waar ze niet moeten zijn. Er zit niets anders dan daar te overnachten en kennis te maken met enkele dorpsbewoners. Ieder van hen heeft wel een ander verhaal, waar de bandleden wat van kunnen leren.

The Band’s Visit is al een paar keer op tv geweest. Al die tijd hebben wij deze film, die we hebben opgenomen, links laten liggen. Hoe stom kun je zijn? Heel stom dus, want deze film verdient een groot publiek. Wat een geweldige film.

Het Arabisch-Israëlisch conflict speelt daar een heel belangrijke rol in. Iets wat we ook al in The Insult zagen. Want zet maar eens een Egyptische fanfareband in Israël. Dan weet je zeker dat de spanning hoog is. Die spanning heeft deze film eigenlijk helemaal niet en dat is te danken aan de maker. We zien dat als iets positiefs. Die spanningloosheid zorgt voor verbroedering. Geen ruzies door het hele conflict, maar juist toenadering. Ieder individueel persoon heeft zo zijn eigen verhaal, waar je in de loop van de film meer over komt te weten. Het geloof is ondergeschikt. De cultuurverschillen zijn ondergeschikt. De mens staat centraal. Subtiliteit, ongemakkelijkheid, humor, drama en goed acteerwerk gaan hand in hand.

The Band’s Visit is een aanrader wat ons betreft, die de kijker verder laat kijken dan alleen maar het conflict, maar juist naar de mens. Mooi en liefdevol.

Regie: Eran Kolirin
Cast: Sasson Gabai | Ronit Elkabetz | Saleh Bakri