Tenet

recensie Tenet

De sciencefiction en actiethriller Tenet gaat over de Protagonist, die de wereld moet redden van de ondergang. Dit alles buiten de bestaande tijd om, in een wereld vol spionage. Wat wij van Tenet vinden, lees je in onze recensie.

De Protagonist (nee, niet een van ons) moet de wereld gaan redden. Hij heeft een wapen, en dat is het woord Tenet. Dit alles doet hij al reizend door een schemerende wereld die bol staat van de spionage en war tijd een raar gegeven is. Het is namelijk niet de bestaande tijd waarin de protagonist zich bevindt. Een nee, het is ook geen tijdreizen, maar Inversie.

Christopher Nolan is een grootheid in de filmwereld. Memento, Dunkirk, Inception en The Dark Knight zijn slechts enkele voorbeelden die wij heel goed vinden van hem. Bij veel van zijn film speelt tijd ook nog eens een rol. En spelen met tijd – in dit geval inversie – is gaaf. Is Tenet ook zo gaaf als verwacht?

Ja, heel gaaf. Je moet alleen niet met je ogen knipperen, want anders mis je iets. Er gebeurt zo veel – misschien wel teveel – dat dat ze je eigenlijk maar de helft van het kaartje zouden moeten laten betalen. Die andere helft betaal je dan bij een tweede keer dat je gaat. Maar goed, de film snappen is wel gelukt. Al is dat altijd de vraag of dat echt zo is. Vooral de mindfuck als het gaat om de inversie is heel gaaf. Alles draait om de inversie. Daardoor moet je ook constant als kijker schakelen. Je ziet niet alleen actie op beeld, want je hersen mogen ook volle bak aan het werk. Een uitputtingsslag is het dan ook wel, aangezien de film twee-en-een-half uur duurt.

Beetje bij beetje valt alles op zijn plaats, al zal de oplettende kijker ook eerder al wat hints zien. Normaal gezien is 1 + 1 = 2. Supermakkelijke opgave dus. Maar in deze film is het eerder 8(x2 – 1) = 4(2 – x) – 16. Snap je die wiskundige opgave, dan zit je helemaal goed bij deze film die boordevol met spetterende actiescènes zit. Het acteerwerk was wel wat gladjes, wat dan weer wel bij de film past. Maar waarom de Protagonist zoveel overheeft voor Kat is ons onduidelijk.

.mlifeitca ednekcufdnim ezed ni naa tein ew nedar nego ej tem nereppink raam ,naadeg oz ,dgezeg oZ .neod nevjilb rekkel koo tad ej teom ,tneb ni deog snegre ej sla ,uoN .noitpecnI ne egitserP ehT ,otnemeM :naloN nav sregnagroov ed nav eird po lew koo nad teneT keel tferteb tad taW

Regie: Christopher Nolan
Cast: John David Washington | Robert Pattinson | Elizabeth Debicki
Speelduur: 150 minuten