Tel Aviv on Fire

recensie Tel Aviv on Fire

De komedie Tel Aviv on Fire gaat over productie-assistent Salam. Hij woont in Jeruzalem, maar werkt in Ramallah mee aan een bekende Tv-serie. Hij moet wel iedere dag langs een grenspost, waar een officier zijn invloed gebruikt om de serie anders te laten verlopen. Wat wij van Tel Aviv on Fire vinden, lees je in onze recensie.

Salam is een 30 jarige man, die van zijn oom de kans krijgt om mee te helpen bij een Tv-serie. Salam woont alleen wel in Jeruzalem en moet iedere dag naar Ramallah. Dat betekent dat hij ook langs een grenspost moet, waar een officier aanwezig is die wel wat inspraak in de Tv-serie wil. Salam belooft hem dat, maar dat mag niemand merken. Daarnaast wil hij ook nog indruk maken op zijn buurvrouw.

Tel Aviv on Fire is een tegenvaller voor ons, en dat terwijl hij nog wel op ons lijstje stond van films die je deze (na)zomer moet gaan kijken. Alsof we maar een overgeproduceerde en flauwe Tv-serie keken. Want nee, grappig was de film zeer zeker niet voor ons. Daarnaast vonden we de film onsamenhangend, werden rare keuzes gemaakt en sprong hij van de hak op de tak.

Het ging ook allemaal wel heel snel. Iemand die in dienst is genomen als productie-assistent, heeft de dag erop ineens invloed op het script. Dan kan je oom de grote baas zijn, maar dat ging er bij ons niet in. Door humor toe te passen willen de makers dat wat verbloemen. Net als het liefdesleven van Salam. Soms krijgt dat de aandacht, maar vaak ook niet. En dan ineens, als een donderslag bij heldere hemel, gaat het daar weer over. Vandaar onze opmerking over onsamenhangendheid, rare keuzes en hak op de tak. Make up your mind!

Niets positiefs te melden dan? Jawel hoor. De politieke kwestie die vandaag de dag nog steeds speelt, is uiteraard verwerkt in de film. Op een goede manier en met een boodschap. Want duidelijker kan deze film daar niet in zijn.

Tel Aviv on Fire vonden wij een onsamenhangende film die bovendien niet grappig is. Gewoon niet aan ons besteed. Neemt niet weg dat hij bij anderen niet in de smaak zal vallen, want op IFFR kreeg de film van het publiek een 4,413 van de maximale 5 punten. Dat betekent ook wel iets, toch? Het vuurtje ging bij ons in ieder geval niet branden.

Regie: Sameh Zoabi
Cast: Kais Nashif | Lubna Azabal | Maisa Abd Elhadi
Speelduur: 97 minuten