Tax Me If You Can

recensie

Waardering: 2.5 uit 5.

De documentaire Tax Me If You Can gaat over belastingontduikers. Grote multinationals, sporters of politieke leiders, ze doen het allemaal. En hoe meer geld je hebt, hoe meer je wilt overhouden. Wat wij van Tax Me If You Can vinden, lees je in onze recensie.

Belastingparadijzen, wie kent ze niet,. ZO uit je hoofd kun je er vast wel een paar benomen, waarbij ook ons eigen kikkerlandje niet in het lijstje mag ontbreken. Zodra je geld hebt, wil je zoveel mogelijk overhouden. Verdien je heel veel geld, dan wil je nog meer overhouden. Bedrijven, sporters, politieke leiders en wie dan ook, als je maar geld hebt. Belastingontduiking gebeurt in ieder geval overal. En hoe meer geld, hoe vaker het gebeurt.

Bij Tax Me If You Can is het onmogelijk niet niet aan Catch Me If You Can (2002)te denken. Die zeer vermakelijke film met vrienden Leo en Tom is eigenlijk vergelijkbaar. In die film vlucht Leo voor Tom en betaalt nergens voor. En daar zit de link ook in, want in deze documentaire gaat het er ook om dat je eigenlijk nergens voor wilt betalen. Want ja, waarom zou je, als je veel over kunt houden. En vervolgens maar zeiken op de overheid, dat ze niets doen. Ja duh, die hebben belastinggeld nodig om het leven voor jou en mij zo aangenaam mogelijk te maken. De ironie druipt er in ieder geval vanaf in deze documentaire.

Maar potverdorie, had men nu echt 114 minuten nodig om dit verhaal te vertellen. Nee, lijkt me niet. Vooral omdat men veel in herhaling vervalt. Rijke stinkerd wil meer geld verdienen en huurt daar een paar slimme mensen voor in. Hoppa, daar heb je je verhaal. In zo een beetje iedere krant, nieuwssite of op de sociale media is dit verhaal eigenlijk al breed uitgemeten. In deze documentaire heeft men er gewoon een langdradige samenvatting van gemaakt, die bovendien niet altijd goed te volgen is.

Niet iedereen zal, los van het moraal van het verhaal, warm lopen voor het ironische Tax Me If You Can. Een langdradig verhaal dat je, als je een beetje het nieuws volgt, eigenlijk gewoon al kent. Het had in ieder geval een stuk korter gekund.

Regie: Yannick Kergoat
Cast: –
Speelduur: 114 minuten