System Crasher

recensie System Crasher

De dramafilm System Crasher (Systemsprenger) gaat over de negenjarige Benni, die al meer pleeggezinnen heeft gehad dan haar lief is. Met haar anti-agressie coach bouwt ze wel een band op. Wat wij van System Crasher vinden, lees je in onze recensie.

Benni is een negenjarig meisje maar heeft nu al een jeugdtrauma te pakken. Door dat trauma moet ze omgaan met paniekaanvallen en vertoont ze agressief gedrag. Haar alleenstaande moeder kan al die zorg voor haar niet aan, waardoor ze van pleeggezin naar pleeggezin gaat. Micha is haar anti-agressiecoach en begeleidt haar naar school. De twee krijgen een steeds hechtere band, waardoor je de vraag kunt stellen of er nog wel sprake van een werkrelatie is.

Regisseuse Nora Fingscheidt won met System Crasher de Alfred Bauer Prijs omdat de film nieuwe perspectieven opent. Heel logisch dan dat de film dan ook een hit in Duitsland was.

Allereerst de grootste complimenten aan Helena Zengel, die de rol van Benni op zich nam. Wat een geweldige acteerprestatie. Overtuigend van begin tot eind en dat voor iemand die op het moment van opnemen pas 10 jaar was! Daar kan menig ervaren actrice nog wat van leren. Ze kon zich dan ook helemaal laten gaan. De voorspelbaarheid was iets minder aan deze verder prima film. Je weet eigenlijk al waar het naartoe zal gaan, al blijft dat tot op het einde nog spannend of dat echt zo is.

Het meest frustrerende aan deze hele film is het systeem waar ze in zit, maar waarbinnen ze geen juiste plek lijkt te kunnen vinden. Hoe help je zo iemand dan verder. Als de regels geen houvast meer bieden, als je uitbehandeld bent alsof je een nummer bent. Op zo een jonge leeftijd zou dat niet moeten kunnen. Eigenlijk is Benni verloren voor de maatschappij. Althans, zo brengen ze het wel tot je en dat terwijl ze ook veel kwaliteiten heeft. Ook dat blijkt, want een menselijke kant van behandelaars is er wel degelijk. Er moeten alleen harde keuzes worden gemaakt, waar Benni ook deel van uitmaakt. Maar ja, als je echt niet anders kunt en dit is wie je bent, dan lijk je onbehandelbaar. Hoe frustrerend ook, van behandelaar tot moeder.

System Crashers is een frustrerende film met een geweldige acteerprestatie van Helena Zengel. Als je op zo een leeftijd al zo goed kunt acteren dan belooft dat wat voor de toekomst. Het systeem waar Benni zich in bevindt roept dan wel weer vragen op, want niemand mag een nummer zijn.

Regie: Nora Fingscheidt
Cast: Albrecht Schuch | Helena Zengel
Speelduur: 121 minuten