Succession

recensie Succession

De dramaserie Succession gaat over de 80-jarige Logan Roy die eigenaar is van Waystar Royco. Zijn kinderen staan te trappelen om het van hem over te nemen, maar vaderlief wil van geen wijken weten. Wat wij van Succession vinden, lees je in onze recensie.

Logan Roy is een zeer vermogende en een van de machtigste mannen in de media- en entertainmentwereld. Op 80-jarige leeftijd verwacht iedereen zijn aftreden, maar hij blijft uiteindelijk toch aan als CEO van Waystar Royco. Zijn vier kinderen staan allemaal te trappelen om het van hem over te nemen, maar zullen hun beurt dus moeten afwachten. Ondertussen krijgen ze ook te maken met schandalen en overnames, waardoor het een heel steekspel is wie hem uiteindelijk dan toch op zal gaan volgen.

Als je zoveel geld hebt dat je niet weet wat je ermee moet doen. Dat macht hebben het belangrijkste is wat er bestaat. En dat machtsmisbruik elke dag op het menu staat. Dat je totaal geen besef hebt wat de rest van de wereld bezighoudt. Jezelf altijd verheven voelen boven een ander. Dat je werk alleen maar uit heel de dag lullen bestaat. Als je het voorgaande kunt afvinken voor jezelf, dan maak je waarschijnlijk deel uit van de geweldige cast van Succession. Een jeuk veroorzakende serie waarin bondjes nog verder gaan dan in Expeditie Robinson. Een serie waarmee het Twitteraccount How Can I Make This About Me? de hele tijdlijn kan vullen. En ondanks al het voorgaande is het wel een verdomd lekkere serie hoor!

Het is een hechte familie, denk je, maar iedereen zit er voor zichzelf. Schone schijn is het. Alles voor bullebak papa en dus alles voor de naam van het bedrijf. Maar prima hoor, zolang ze er zelf maar beter van worden en de schuld af te schuiven is. Eigenlijk gewoon een liefdeloze familie. Elkaar afzeiken doen ze het liefste. Alles met een sarcastische ondertoon, waar de kijker dan met alle waarschijnlijkheid om moet lachen (ik wel). Ieder personage heeft ook wel iets waar jij je ongemakkelijk bij voelt, waarbij Shiv (Sarah Snook) nog enigszins normaal is. Haar kledij overigens niet, want die is tip top.

Iedere aflevering, die ongeveer een uur duurt, vindt op een locatie plaats. Iedereen geeft ook acte de présence. Vier seizoenen die niet los te zien zijn van elkaar. Altijd is de vraag wie de vader nu echt gaat opvolgen, iers wat je pas na de ultra lange laatste aflevering van seizoen 4 te weten komt. Een zeer aanstekelijke intro komt daarbij vaker terug. En dat einde, dat is om je vingers bij af te likken, al kakte seizoen 3 aan het begin wel wat in. In seizoen 4 was daar nul komma nul sprake van. Een op en top serie dit. Een serie waarvan het plot nooit te voorspellen is en die je een ongemakkelijk gevoel geeft.

Succession is een serie vol met ongemakkelijke personages die zichzelf verheven voelen boven alles en iedereen. Ook ten opzichte van elkaar. Een topcast, een niet te voorspellen plot en de sarcastische ondertoon zorgen ervoor dat dit een meer dan een lekkere serie is om te kijken. Must see!

Bedenker: Jesse Armstrong
Cast: Brian Cox | Jeremy Strong | Sarah Snook | Kieran Culkin | Alan Ruck | Matthew Macfadyen | Nicholas Braun
Speelduur: 4 seizoenen