Stranger Things

recensie Stranger Things

De sciencefiction-, horror- en thrillerserie Stranger Things gaat over een hechte groep van vier jongens, waarvan er één mysterieus verdwijnt. Ze ontmoeten Eleven, die over bijzonder krachten beschikt. Wat wij van Stranger Things vinden, lees je in onze recensie.

Van Stranger Things zijn inmiddels vier seizoenen verschenen. Zonder veel te verklappen, kunnen we wel vertellen dat alles zich afspeelt in de jaren 80, in het plaatsje Hawkins. Een hechte groep buitenbeentjes van vier jonge jongens gaat bijna dag en nacht met elkaar om. Als één van hen verdwijnt, komen er steeds meer mysterieuze en bovenaardse dingen voor in hun stadje. Daarnaast ontmoeten ze ook nog eens een raar meisje, Eleven, die bijzondere krachten blijkt te hebben.

Iedere aflevering begint met het welbekende deuntje. Een deuntje dat je hoofd niet meer uitgaat en bijdraagt aan de spanning en duisterheid van de serie. Het deuntje heeft iets onbekends, zorgt voor kippenvel en is op en top jaren 80. Dat geldt overigens ook voor de rest van de muziek die in de serie te horen is.

Vier seizoenen dus, waarbij we in ieder seizoen te maken krijgen met een of meerdere nieuwe personages. Dit zorgt mede voor een frisheid in de verhaallijnen, omdat anders de klad er een beetje inkomt. Als die klad er inmiddels niet al inzit, want de nieuwigheid is er inmiddels wel vanaf bij seizoen vier. Overigens heeft dat geen negatieve invloed op de kwaliteit, want de karakters ontwikkelen zich, mede omdat ze ouder worden. Daardoor lijkt de serie ook donkerder te worden in zijn sfeer. Goed vinden wij dat, want af en toe kan de serie ook kinderlijk overkomen, terwijl kinderen toch echt niet de doelgroep zijn. Spannend blijft het in ieder geval altijd, net als dat op de juiste momenten humor aan bod komt, waardoor de serie luchtig blijft.

Op het gebied van acteren is er toch één iemand die er met kop en schouder bovenuit steekt, en dat is Winona Ryder in haar rol als moeder van één van de jongens. Zij speelt niet een van de hoofdpersonages, maar neemt de rest wel op sleeptouw. Overigens vinden we David Harbour ook goed als lokale politiesheriff. Kijkend naar de jeugd, want daar stikt het van in Stranger Things, dan vinden we Millie Bobby Brown in haar rol van Eleven over het meeste talent beschikken, gevolgd door de altijd grappige Gaten Matarazzo (Dustin).

Het vierde seizoen moet je wel de tijd voor nemen, want al die negen afleveringen duren met een gemiddelde speeltijd van 80 minuten bijna net zo lang als een speelfilm (de laatste aflevering duurt zelfs bijna 2,5 uur). Over lijkt de serie ook nooit, dat je jezelf wel kunt afvragen wanneer deze melkkoe van Netflix komt te overlijden. Desalniettemin blijven we kijken, want het blijft goed tijdverblijf.

Stranger Things is een spannende serie die zich per seizoen steeds verder ontwikkelt. Soms wat kinderlijk, maar het spannende en mysterieuze afgewisseld met de nodige humor, maken deze serie zeker de moeite waard om te kijken. Kijk de eerste 8 minuten van seizoen 1 hieronder om te bepalen of de serie ook iets van jou is (wat je waarschijnlijk al lang gedaan hebt, want wij lopen achter de troepen aan).

Regie: Matt Duffer | Ross Duffer
Cast: Finn Wolfhard | Caleb McLaughlin | Gaten Matarazzo | Noah Schnapp | Millie Bobby Brown
Speelduur: 4 seizoenen