Stalker

recensie Stalker

De sciencefiction, avonturen- en dramafilm Stalker gaat over een mysterieuze gids. Hij leidt twee mannen rond in een wereld waar het gezonde verstand niet geldt. En waar geheime wensen in vervulling kunnen gaan. Wat wij van Stalker vinden, lees je in onze recensie.

Stalker is een gids, een mysterieuze gids. Hij leidt een wetenschapper en een schrijver door een verboden zone; een met afval bezaaid terrein dat hermetisch is afgesloten en waar de regels van het gezonde verstand niet gelden. Het is een spirituele reis waarbij de belofte is gedaan dat de geheime wensen van de twee mannen in vervulling zullen gaan. Maar is dat ook zo?

Stalker is een film uit 1979, maar is – omdat de film als een Russische filmklassieker bekend staat – in 2018 gerestaureerd en opnieuw uitgebracht. Zeer terecht als je het ons vraagt.

De film is namelijk ontzettend tijdloos en zal over 100 jaar waarschijnlijk nog steeds als een huis staan. Of het een echte sciencefiction is, daar zijn de meningen over verdeeld, maar wij snappen wel dat de film als zodanig is bestempeld. De zone is namelijk mysterieus, heeft iets mystieks, waar je continu vragen over hebt. Niet alleen bij de personages, maar ook bij jou als kijker. Het is dan ook een hoogwaardige sciencefiction, waarin de gesprekken leidend zijn en de zone een hele belangrijke bijrol heeft.

De manier van framen is van grote schoonheid. Drie personages die belangrijk zijn. Die personages worden extra benadrukt door de elementen die zich bevinden in de zone. Op deze manier heb je ook meer het idee dan de personages ook daadwerkelijk in de zone zijn. Ze worden continu omringd! En dat de zone zo desolaat is, draagt ook wel bij aan de sfeer van de film. Niet alleen de sfeer, maar ook de spanning stijgt daardoor. De film is namelijk verdomd spannend. Je wacht alsmaar af wat gaat gebeuren. Wat ga je zien? Wat ga je beleven? Altijd maar die vragen. Vragen die niet altijd worden beantwoord, al biedt het einde misschien uitkomst. Maar ook dat is aan jou als kijker hoe je dat interpreteert.

Stalker is een hoogwaardige sciencefictionfilm die verdomd spannend is. Een film die jou als kijker ook werk laat doen en misschien nog wel met vragen achterlaat ook.

Regie: Andrei Tarkovski
Cast: Aleksandr Kaydanovskiy | Alisa Freyndlikh