Sorry We Missed You

recensie Sorry We Missed You

De dramafilm Sorry We Missed You gaat over pakketbezorger Ricky. Hij start een eigen franchiseonderneming om uit een moeilijke financiële situatie te komen. Maar of dat nou zo verstandig was. Wat wij van Sorry We Missed You vinden, lees je in onze recensie.

Ricky en zijn gezien hebben het financieel gezien niet goed. Hij wisselt vaak van baan en zijn vrouw moet ploeteren voor een paar centen in de zorg. Als oplossing start Ricky een eigen franchiseonderneming. Hij wordt pakketbezorger. Daar heeft hij ook een dure bus voor nodig. Maar geen zorgen, want hij regelt het wel. Niets is minder waar, want de mensen om hem heen eisen het maximale van hem.

Maakt Ken Loach een film, dan willen wij er als de kippen bij zijn om die film te zien. Dat was dus niets anders bij Sorry We Missed You. Zijn films weten je meestal wel te raken, door de boodschap die hij aan de kijker mee wilt geven. Is dat met deze film ook gelukt?

Jazeker. Die boodschap is ontzettend helder. Wat een klote maatschappij leven we toch eigenlijk in. Een maatschappij die ons soms in een wurggreep houdt. Dat Ken op wil komen voor de mindere onder ons, is inmiddels wel duidelijk. Wat we wel jammer vonden, en dat doet verder niets af aan deze film, is dat we het idee hadden dat dit verhaal al verteld was. Door hemzelf ook nog. I, Daniel Blake is in onze ogen wat boodschap betreft namelijk niet veel anders. We werden dus niet verrast met deze film.

Los daarvan is de film weer (en dat vinden we wel fijn) rauw en het acteerwerk naturel. Ook vraag je jezelf af waarom het zo moet? De man die die pakketten deelt lijkt niet te beschikken over enig empathisch vermogen. Alles voor het geld. Net als in de zorg, wat ook weer goed naar voren komt. De mens is totaal niet belangrijk. Regels, presteren en maar doorgaan. Altijd de beste moeten zijn en een fout maken mag niet. ZO ZIT DE WERELD NIET IN ELKAAR! Althans, zo zou de wereld niet in elkaar moeten zitten, maar helaas is dit steeds meer het geval. Presteer jij niet dan is er zo een ander. En het dan verpakken onder de noemer dat je een eigen ondernemer bent is natuurlijk de reinste onzin. Weet je, thuis is de basis. Heb je het thuis goed, dan presteer je op je werk ook beter. Daar zijn wij heilig van overtuigd. Meedenkend vermogen van je leidinggevende is dan ontzettend belangrijk.

Sorry We Missed You maakt ons, zoals zo vaak bij een film van Ken Loach, ontzettend boos. Alleen jammer dat dit verhaal als eerder verteld is door hem, waardoor we dus ook niet echt verrast werden. Maar blijkbaar is het wel nodig, anders hoefde hij niet dit soort films te blijven maken. Ga zo door Ken!

Regie: Ken Loach
Cast: Kris Hitchen | Debbie Honeywood | Katie Proctor | Rhys Stone
Speelduur: 100 minuten