Sin Señas Particulares

recensie Sin Señas Particulares

De dramafilm Sin Señas Particulares gaat over de Mexicaanse Magdalena, die op zoek gaat naar het ware verhaal achter de verdwijning van haar zoon. Hij schijnt dood te zijn, maar bewijs is er niet. Wat wij van Sin Señas Particulares vinden, lees je in onze recensie.

De zoon van Magdalena heeft het thuisfront in Mexico verlaten op zoek naar een baan in de Verenigde Staten. Ze heeft echter al maanden niets meer gehoord. De autoriteiten in Mexico vragen haar zijn overlijdensakte te ondertekenen, maar ze stemt hier niet mee in. Ze moet weten wat er met hem is gebeurd. Magdalena gaat op zoek naar de waarheid, waarbij ze Miguel ontmoet. Hij is juist bevolen om de Verenigde Staten te verlaten en zoekt zijn moeder weer. Hij ziet een totaal ander Mexico dan toe hij het land verliet.

Een cinematografisch prachtige film is Sin Señas Particulares, maar zeker ook een pijnlijke. Pijn die hem met name zit in de zoektocht en de daarbij behorende stiltes. Innerlijk pijn, die maar niet tot uiting lijkt te komen. Altijd de hoop, ondanks alle niet hoopvolle verhalen die passanten vertellen. De wereld draait door, ondanks alle vermissingen en doden. Je bent slechts een van de velen. Het maakt haast geen impact meer op de bewoners als je komt met een noodkreet.

Hoe inwoners van Mexico in een wurggreep lijken te zitten is wel duidelijk. Die verdomde muur tussen Mexico en de Verenigde Staten is niet het enige voorbeeld. Met name de (drugs)bendes die gebruik maken van hoopvolle mensen die de oversteek willen maken, vallen ten prooi. De angst regeert. Niemand lijkt behulpzaam en als ze dat al wel zijn moeten ze altijd achterom blijven kijken. Met name Magdalena staat centraal en de passanten blijven bijna altijd anoniem, ook in beeld. Eenzaam en alleen, net als zovelen, zoekt ze haar weg naar haar zoon door het desolate eindeloze landschap. Op zoek naar een speld in een hooiberg.

Een bikkelharde film ook, maar wel in zijn eenvoud. Nergens vliegt de film uit de bocht. Het lijden druipt ervan af, ook al zie je amper emoties. Hoop en wanhoop liggen dicht bij elkaar. Sterke score ook!

Au, au, au, au, wat een pijnlijk mooie film is Sin Señas Particulares. In zijn eenvoud een bikkelharde film over innerlijke pijn. Hoop doet leven, maar de wanhoop blijft bestaan.

Regie: Fernanda Valadez
Cast: Mercedes Hernández | David Illescas | Juan Jesús Varela