Searching

recensie Searching

De dramafilm en mysterie Searching gaat over David, die online opzoek gaat naar aanwijzingen over zijn vermiste dochter Margot. Wat wij van Searching vinden, lees je in onze recensie.

David, zijn vrouw en dochter Margot houden ervan om alles digitaal vast te leggen. Eerste gebeurtenissen, telefoonnummers, noem het zo gek niet en ze leggen het vast. Als de moeder overlijdt, moeten vader en dochter het met elkaar zien te rooien. Dat lijkt te lukken, totdat Margot ineens vermist is. David gaat samen met een rechercheur van de politie online opzoek naar antwoorden. Zal hij haar vinden?

Alleen een goed bedacht idee maakt nog geen goede film. Searching is daar het voorbeeld van. Want hoewel het idee goed is, komt de film eerder over als een aflevering van een serie van ruim 100 minuten. Een onvoorspelbare serie, dat zeker, maar de echte spanning ontbrak voor ons. Teveel hak op de tak, zonder echt logische verklaringen of verbindingen. Vandaar ook de onvoorspelbaarheid.

De digitale wereld verandert sneller dan wij doen. Dat blijkt maar. Maar als je erin opgroeit, en je houdt het bij, dan kun je een heel eind komen. Zo ook David, die zijn dochter zoekt. De film bewijst wel hoe makkelijk iemand te hacken is. Of hoe makkelijk informatie te achterhalen is. Dat de film daar op inspeelt, is een soort wake-upcall. En wat kunnen mensen toch hypocriet zijn. Van ‘Ik ken haar nauwelijks’ als de vader het vraagt, tot jankend voor de TV vertellen ‘Ze is mijn beste vriendin’. Best eng, maar wel waar. Sociale media dragen hier zeker aan bij.

Searching is goed bedacht, vooral in dit digitale tijdperk, maar komt eerder over als een lange aflevering van een serie. Wel doet de film ons beseffen zo nu en dan eens onze wachtwoorden aan te passen.

Regie: Aneesh Chaganty
Cast: John Cho | Debra Messing | Joseph Lee | Michelle La
Speelduur: 102 minuten