Ride Your Wave

recensie Ride Your Wave

De animatiefilm Ride Your Wave gaat over een verliefd jong stelletje. Ze brengen surfend de zomer door, totdat hij ineens overlijdt. Wat wij van Ride Your Wave vinden, lees je in onze recensie.

Hinako is een jonge studenten die verliefd wordt op de jonge brandweerman Minato. Hij ook op haar, want dromen doet hij al langere tijd over de surfster. Samen brengen ze een zomer door al surfend op zee, want dat is de plek waar vooral Hinako zich vrij voelt. De werled ligt aan hun voeten, totdat Minato overlijdt. Zijn dood heeft weer als gevolg dat er iets wonderlijks gebeurt.

In Japan zijn ze erg goed in het maken van het soort animatiefilms als Ride Your Wave. Films die dicht bij de realiteit liggen als het gaat om het verhaal, maar beeldend vaak iets dromerigs met zich meebrengen. Zo ook in de films waar Masaaki Yuasa verantwoordelijk voor is.

We vinden deze film soms best verwarrend. Dat heeft te maken met de vele Japanse namen die voorbijkomen, die wij lastig uit elkaar kunnen houden op het begin. Gelukkig weet ja na een half uur wel wie wie is. Maar wat is dat trouwens toch met die Westerse uitstraling van de personages. Voor ons onnodig, maar we zien het vaker. Alsof de Westerse samenleving beter is dan de Japanse. Dat geloven wij niet.

De zon is een terugkerend iets in het land van de zon. Schilderachtig realistisch zien we die meerdere keren voorbij komen. Logisch ook, als er veel wordt gesurfd. Prachtige animaties dus en een film die je soms ook weet te raken. Helaas vaak te kinderlijk, ondanks het toch diepgaande scenario. Die twee bijten elkaar. En voor ons net over the top als het gaat om het dromerige. Het is allemaal net teveel. Daardoor verliest het verhaal aan geloofwaardigheid. Maar ja wat wil je, dat is juist die artistieke vrijheid die je in een animatiefilm kunt nemen.

Ride Your Wave is dromerig mooi en weet soms te raken, maar is ook te kinderlijk. Het verhaal en de animaties zijn mooi, maar het is te dik aangezet, over the top. Iets minder was voor ons prima geweest.

Regie: Masaaki Yuasa
Cast: Hinageshi Minato | Mukaimizu Hinako | Hinageshi Yôko
Speelduur: 94 minuten