Pleasure

recensie Pleasure

De dramafilm Pleasure gaat over Bella, die het in Los Angeles wil maken als porno-actrice. Ze begint onderaan en werkt zich langzaam aan omhoog. Wat wij van Pleasure vinden, lees je in onze recensie.

Bella vertrekt naar Los Angeles om het te gaan maken als porno-actrice. Maar hoe start je überhaupt in een industrie die door mannen wordt gedomineerd en waar vrouwen in de rij staan om ook door te willen breken. Ze start onderaan de ladder, maar weet haar weg langzaam aan te vinden. Alleen moeten haar grenzen dan wel wat worden verlegd.

Je moet zeker niet bang zijn voor stijve piemels, als je Pleasure gaat kijken. Een film die een expliciete start kent, maar dat doet zonder de bijbehorende beelden te laten zien. Later kom je wel wat vaker de expliciete beelden tegen, maar over het algemeen zijn er alleen erecties te zien. Een combinatie tussen Lovelace en Sweat is het, waarbij zien en gezien worden belangrijker lijkt dan je eigen mentale gezondheid. De druk is zo hoog in een wereld waarin mannen bepalen!

Je moet zo een rol ook wel aandurven. Sofia Kappel – een soort Zweedse look-a-like van Kaley Cuoco (The Big Bang Theory) – durfde dat dus aan. Een gedeeltelijke aanklacht tegen de omgangsvormen in de porno-industrie, waar regisseuse Ninja Thyberg zelf jarenlang onderzoek naar deed. Ze bezocht filmsets en vertaalde dit door in haar film. Of de porno-industrie uiteindelijk blij is met haar bezoekjes vraag ik mij af, maar het zorgt er in ieder geval wel voor dat de kijker een kijkje in de keuken krijgt, waar aubergines en perziken de hoofdingrediënten zijn. Saillant detail is dat de meeste acteurs en actrices die meedoen in de film, ook daadwerkelijk actief zijn in het wereldje (misschien herken je er wel een paar). Misschien zochten ze ook alleemaal een opstapje naar het grote Hollywood.

Een indie-film die overigens niet als zodanig aandoet. De felle kleuren die met name tijdens de opnames op de set te zien zijn, passen prima bij een wat commerciëlere film. De kleuren verhullen in dit geval ook de strijd in het wereldje. Buiten de filmset zijn we dan ook getuige van wat grauwere beelden, passend bij de werkelijkheid. Filminhoudelijk miste ik de echte diepgang. Bella heeft een bewijzingsdrang, vooral naar zichzelf, maar waar die precies vandaan komt blijft onduidelijk. Ze lijkt een leegte te voelen die ze wil opvullen. Als kijker leef je dan ook misschien minder mee met Bella dan dat de bedoeling is.

In Pleasure neem je als kijker een kijkje in de keuken van de porno-industrie. Een keuken waarin de meeste ingrediënten er op het oog goed uitzien, maar die in werkelijkheid bedorven zijn. Zien en gezien worden en voor jou zo een ander. Next!

Regie: Ninja Thyberg
Cast: Sofia Kappel | Revika Anne Reustle | Kendra Spade
Speelduur: 109 minuten