Pig

recensie Pig

De thriller en dramafilm Pig gaat over zonderling Rob. Men ontvoert zijn truffelvarken, waarna hij besluit dat varken terug te halen. En daar heeft hij veel voor over, ook al kost dat hem een confrontatie met het verleden. Wat wij van Pig vinden, lees je in onze recensie.

Rob woont in de wildernis. Niet alleen, maar met zijn geliefde truffelvarken. Als onbekenden het varken ontvoeren doet hij er alles aan om hem terug te vinden. Hij zal dan wel terug moeten keren naar een wereld die hij meer dan tien jaar daarvoor verliet. Hij moet dan ook de confrontatie aangaan met zijn eigen verleden!

In Pig maakt Nicolas Cage indruk in zijn rol als Rob. Een filmtitel die verwijst naar zo een beetje het enige dat hij nog liefheeft: zijn truffelvarken. Je moet overigens goed kijken wie het varken is en wie Rob, want ze lijken wel verdomd veel op elkaar! Dat heeft meer met Rob te maken dan met het varken overigens, want de verwilderde haren van Rob kunnen wel een wasbeurtje gebruiken. Net als dat een scheerapparaat hem ook niet zou misstaan. Niettemin hoort dat bij zijn rol, waarbij je als kijker met de man mee gaat leven. Je verwacht na het eerste kwartier misschien wel een totaal andere film dan dat je uiteindelijk voorgeschoteld krijgt. En laat dat voorschotelen nu net een hint zijn!

De film laat een wraaklustige man zien, waarbij ik aan het eveneens donkere You Were Never Realy Here moest denken. Minder hard, maar zeker zo melancholisch. Rob is overduidelijk een introverte man die pijn leidt. Pijn die ergens vandaan komt en die zich gaandeweg de film openbaart. De film groeit daar in. Hij is ook een man met een klein hartje, ook al lijkt dat aan de buitenkant dus niet zo. De tederheid staat dan ook tegenover zijn eigen hardheid. Die muur om hem heen is niet doorheen te komen, terwijl de man zo lief is en goede bedoelingen heeft.

De liefde voor eten en voor zijn varken is bijvoorbeeld groot, mede door zijn verleden. En dan krijg je soms nog honger ook, kijkend naar al het eten dat voorbij komt. Kleine details doen het hem in deze film. De score is ook zeer fraai en de mooie afsluiter I’m on Fire (door Cassandra Violet) is een kers op de taart, in een film die cinematografisch gezien sowieso zeer fraai is. Zeer fraai regiedebuut van Sarnoski!

Pig is een melancholische film die cinematografisch zeer fraai is. Een wraaklustige man met een klein hartje, met liefde voor zijn varken en eten. Een man met een geschiedenis. Don’t judge a book by his cover!

Regie: Michael Sarnoski
Cast: Nicolas Cage | Alex Wolff | Adam Arkin
Speelduur: 92 minuten