Petite Maman

recensie Petite Maman

De dramafilm Petite Maman gaat over de achtjarige Nelly, die na het overlijden van haar oma een meisje ontmoet die haar aan iemand anders doet denken. Wat wij van Petite Maman vinden, lees je in onze recensie.

Als de oma van de achtjarige Nelly overlijdt, gaat ze samen met haar moeder en vader het huis leeghalen. Daar verkent ze de omgeving waar haar moeder in haar jeugd opgroeide. Als ze een meisje ontmoet, komt ze er achter dat ze haar beter kent dan ze vooraf dacht.

Céline Sciamma grijpt met Petite Maman een beetje terug naar haar beginperiode als regisseuse, en dan met name Tomboy. Ze maakt namelijk een kleine fijne en ook belangrijke film die voor zowel jong als oud bedoeld is. Al deze film complexer dan je misschien wel denkt. Die complexiteit zit hem in het verleden en in het nu, maar ook in het verwerken van een aankomend verlies. Want wie leeft in de toekomst, leeft nu niet!

Lang leve de rode en de blauwe jassen overigens, want de twee protagonisten haalde ik menigmaal door elkaar. Eenmaal buiten wist ik wie wie was. Waren de meiden binnen, dan was het niet altijd duidelijk. Niet heel raar, want het zijn tweelingzussen die de rollen van Nelly en Marion op zich nemen. Een goede keuze ook gezien het verhaal. Gelijkenissen zijn nodig om het verhaal kracht bij te zetten. Ik vroeg mij gedurende de film dan ook af of beide meisjes op een gegeven moment misschien wel hebben gewisseld van rol. Het kind als moeder en de moeder als kind. Die scheidingslijn is zo klein dat die in deze film met een tweelingzus zeer goed toepasbaar is.

Aan kracht ontbreekt het soms wel, wat dan ook weer niet raar is gezien de korte speelduur van de film. Twee keer knipperen met je ogen en de 72 minuten zijn voorbij. De simpele vernuftigheid van het verhaal had misschien een extra verdiepingsslag verdiend. Aan fantasie overigens geen gebrek. Waar verliezen we die in onze jeugd? En zo zie je ook maar weer dat het zo belangrijk is om tijd met je kind door te brengen. Die tijd haal je niet meer in. En ook al word je ooit misschien wel moeder, kind zal je altijd blijven.

Petite Maman laat zien dat je niet altijd alleen maar met de toekomst bezig moet zijn. Leef nu, want later kan het te laat zijn. Een fijne kleine fantasievolle film die met een wat langere speelduur misschien nog krachtiger zou zijn.

Regie: Céline Sciamma
Cast: Joséphine Sanz | Gabrielle Sanz | Nina Meurisse | Stéphane Varupenne
Speelduur: 72 minuten