De documentaire Paul Blanca, Deze Film Redt Je Leven gaat over een begenadigd kunstenaar, die werd gecanceld na een onterechte beschuldiging van een bomaanslag op een medekunstenaar. Wat wij van Paul Blanca, Deze Film Redt Je Leven vinden, lees je in onze recensie.
Het verhaal
Paul Blanca was een kunstenaar, die bevriend was met vele sterren. Een reizende ster, maar in 1995 nam zijn carrière een wending. Rob Scholte, die twee benen verloor bij een bomaanslag, beschuldigde Blanca van de aanslag. Blanca werd vervolgens geweerd in Nederland. Regisseur Ramón Gieling zocht hem een paar maanden voor zijn dood op, met als doel hem te redden van de ondergang. Drugs en drank dachten daar anders over. Vele vrienden en bekenden van Blanca komen ook aan het woord.
Ons eindoordeel?
Goedemorgen, zeg! Paul Blanca, Deze Film Redt Je Leven is een prachtig geschoten zwart-wit documentaire. Over een intrigerende en tegelijkertijd irriterende kunstenaar. Een onbekende man voor ondergetekende en waarschijnlijk voor vele anderen. Desalniettemin rete-interessant, nieuwsgierig makend, samengevat in een zwanenzang. Hoe je iemand kunt adoreren en tegelijkertijd ook verafschuwen.
Eigenlijk kijk je naar een portret over portretten, door portretten. Vrij vertaald. De documentaire is het portret over Blanca, waarin we portretten van hem zien, waarop mensen staan die ook zijn geïnterviewd, inclusief Blanca zelf. Aangezien Blanca bekend stond om zijn expliciete en zelfsprekende portretten, past dat wel bij hem. De prachtige composities over zijn portretten zijn naadloos ingepast, net als de uit de losse pols handgetekende tekeningen, het omgevingsgeluid en de ten gehore gebrachte muziek (die raakt!). Dat laatste moet je niet onderschatten, dat kan daadwerkelijk iets toevoegen aan de kijkervaring. Voor de liefhebbers, het gaat om Laura Palmer’s Death Parade’s Apartment Divorce en Nico’s I’ll Keep it With Mine (cover van Dylan). Dan veer je even op hoor, als je dat hoort in combinatie met de beelden die je ziet. Graag gedaan!
Het zijn ook de citaten die het hem doen: ‘Hij is het resultaat van zijn eigen kunst’. Prachtig, en anders kan ik hem ook niet omschrijven. Je ziet kunst, waar Blanca gewoon deel van uitmaakt, met zijn nukkig- en eigenzinnigheid. Het is dan altijd weer jammer als er dan een dingetje is dat niet had gehoeven. De scènes waarbij men voor zijn deur of raam staat en Paul niet thuis is. Te geforceerd, daar waar de rest zo natuurlijk aanvoelt.
Paul Blanca, Deze Film Redt Je Leven kluistert je van begin tot het eind aan het scherm. Een zwanenzang die rete-interessant, nieuwsgierig makend en prachtig in zwart-wit is geschoten. Een documentaire over een kunstwerk dat kunstwerken maakte!
Regie: Ramón Gieling
Cast: Paul Blanca
Speelduur: 85 minuten
Releasedatum: 19-10-2023
De film is een grote verzameling gemiste kansen. Wie Blanca niet kende gaat hem alsnog niet kennen. Ik kende hem wel, in zijn hoogtijdagen. Ik begreep hem en hield van hem. Niet voor niets schreef ik twee grote interviews met hem, in 1989 en 1992. Maar waarom spreken in de film grote iconen uit de kunstwereld (van Manen, Breukel, Schiffmacher, van Sinderen) zulke onzin? Kon de filmmaker hen daar niet voor behoeden? Van Manen die niet snapt hoe iemand gaten in zijn lijf prikt?? De jeugd zit vol piercings tegenwoordig, wat is het verschil? Breukel die zegt dat Blanca Micky Mouse in zijn rug kerfde. Hoe ziet hij dat voor zich, in zijn eigen rug kerven? Schiffmacher die verbaasd is dat Blanca een zoon heeft. Blijkbaar zag hij nooit de ansichtkaart Vader en Zoon, die jarenlang in de rekken hing. Hij kent Blanca dus niet, waarom dan wel optreden in de film? Van Sinderen die voor de zoveelste keer die anekdote mag vertellen over hoe Blanca tekeer ging. Waarom vertelt hij niet over waarom hij de prachtige werken van Blanca in Vinyl liet plaatsen? Van wie is dat mysterieuze bericht waarmee de film begint, over de vraag of Blanca gered moet worden? Ja, ik weet het, het is van Jaap Holtzapfel, die ook een boek over Blanca wilde maken – omdat dat er nu maar eens moest komen. Waarom wordt dat niet verder uitgewerkt? Waarom vragen we aan Blanca of hij geweldadig is? Hij heeft op zijn lijf een hart, een mond en een aardige Micky laten kerven; omdat hij van lieve symbolen houdt. Blanca heeft zoveel geweldig werk gemaakt; waarom krijgen we dat in kromme volgordes te zien in de film? Zo is er geen touw aan vast te knopen voor niet ingewijden. Ik koester ondertussen mijn foto’s van Paul, mijn herinneringen aan hem en twee boeken met zijn werk. Dat die bestaan wist Holtzapfel ook niet. Laten we hopen op het boek dat Erik Dijkstra gaat maken.