Paolo Conte Via Con Me

recensie Paolo Conte Via Con Me

De documentaire Paolo Conte Via Con Me gaat over de bekendste zanger van Italië. In totaal maakt de man al meer dan 50 jaar muziek, waar hij in deze documentaire samen met anderen op terugblikt. Wat wij van Paolo Conte Via Con Me vinden, lees je in onze recensie.

Paolo Conte is een Italiaanse zanger, componist en tekstschrijver. Zijn muziek vertelt verhalen die door velen gehoord willen worden. Al 50 jaar lang maakt hij muziek, met Via Con Me als bekendste nummer. In deze documentaire zien we de man zelf aan het woord, maar ook vrienden, artiesten en andere voor hem belangrijke personen. Het persoonlijke archief van Conte vormt de basis.

Wat heerlijk dat ik Paolo Conte via Con Me nog kon zien, net voordat ik zelf naar Italië vertrok. Genieten van dat prachtige landschap waar ook Paolo Conte zelf zijn inspiratie vandaan haalt. Energieke muziek ook, net als de documentaire zelf, die je wel moet liggen. Zijn onmiskenbare diepe en warme stem, begeleid door muziek die bolstaat van de jazzinvloeden. En zijn nummers zijn, hoewel ik er net als velen met mij – de Fransman in deze documentaire bijvoorbeeld – echt geen drol van versta, ironisch maar wel romantisch. Dat voel je gewoon als je naar zijn muziek luistert.

Wat Aznavour was voor Frankrijk, is Conte nog steeds voor Italië. Een exportproduct waar je u tegen zegt. Hij speelde op de meeste prachtige locaties, waaronder in Carré. In dat soort zalen kwam zijn muziek ook het beste tot zijn recht volgens hem zelf. Alleen maar lof dus, ook van de mensen die aan het woord komen. Zo zien we onder andere ook acteur, regisseur en stuiterbal Roberto Benigni (La Vita è Bella) lovende woorden uitspreken. Echt iedereen is alleen maar lovend. Dat is jammer, want ook Conte zal toch wel eens een vieze scheet hebben gelaten in zijn leven? Hij lijkt, als je deze documentaire hebt gezien, een perfect leven te leiden. Het moet overigens gezegd dat Conte ook prachtig kan schilderen en tekenen.

Paulo Conte Via Con Me is een heerlijke en energieke documentaire waarin uiteraard ook zijn prachtige muziek is te horen. Het enige jammere is dat iedereen zo lovend is. De man zal toch ook wel eens een vieze scheet hebben gelaten?

Regie: Giorgo Verdelli
Cast: Paolo Conte , Jane Birkin, Roberto Benigni
Speelduur: 101 minuten