Otra Madre

recensie Otra Madre

Het Argentijnse Otra Madre gaat over een gescheiden moeder, die tijdelijk weer met haar dochtertje bij haar oma, tante en zusje gaat wonen. Het moederschap speelt een grote rol in deze overwegende dramafilm. Wat wij vinden van Otra Madre, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Moeders, moeders, moeders. Je komt bijna niets anders tegen in deze film. Mabel is gescheiden, heeft een dochter, en is genoodzaakt om tijdelijk bij haar oma, tante en zusje te gaan wonen. Iedereen zorgt voor elkaar, maar dat zorgt ook voor irritaties. Hoe gaat iedereen hier mee om?

Soms is het lastig om een film te duiden. Otra Madre is daar in ons geval een goed voorbeeld van, hij is een beetje vaag. Hoewel Mariano Luque een duidelijk doel voor ogen had, is dat niet geheel geslaagd. Hij wilde de werking van het moederschap in beeld brengen. Dit kwam voort uit zijn eigen geschiedenis, waarin hij vooral omgeven werd door vrouwen. Wat mooier dan hier dan een film over te maken?

Alleen, hoe breng je zo een verhaal over en welk verhaal vertel je? Daar zijn wij niet helemaal over uit. De film had geen duidelijke verhaallijn en had meer weg van een hap uit het dagelijkse leven van Mabel en haar naasten. De dagelijkse rompslomp zullen we maar zeggen. Op zich is daar niets op tegen, maar als je op het einde van de film plotsklap beseft dat hij is afgelopen, dan ontbrak er iets aan. Daarnaast waren er zoveel familieleden, die ook nog eens lastig van elkaar te onderscheiden waren, dat het even duurde voor je wist wie nu precies wie was. En toen we het eenmaal wisten, was de film afgelopen.

Spanningsloos is hij zeker, net als dat er niet al te veel diepgang is te vinden. Of misschien toch wel, omdat de film wel een heel duidelijk standpunt inneemt. Als alleenstaande moeders heb je het niet makkelijk. Je moet helemaal alleen je kinderen opvoeden en bent mede afhankelijk van vrienden en familie, net zoals in Otra Madre. Strubbelingen ontbreken daar uiteraard niet bij. Al vraag je jezelf als kijker wel af of we daar niet allemaal last van hebben, vrouw of niet. Otra Madre is een goede eerste poging van Mariano, maar er is zeker ruimte voor verbetering in de toekomst. Vooral als hij iets meer de diepgang zou opzoeken.

Regisseur: Mariano Luque
Cast: Mara Santucho | Eva Bianco | Julieta Niztzschmamn | Ana Tenaglia
Speelduur: 77 minuten