Oscuro Animal

recensie Oscuro Animal

De conversatieloze Colombiaanse dramafilm Oscuro Animal gaat over drie vrouwen. Ze hebben alle drie traumatische ervaringen te verwerken, maar hebben ook allen de kracht om door te gaan met hun leven. Wat we van Oscuro Animal vinden, lees je in onze uit ongeveer 175 woorden bestaande B-recensie.

Drie vrouwen (een ‘blanke’, een ‘mulat’ en een ‘mesties’) hebben alle drie traumatische ervaringen te verwerken. Ze moeten ieder op hun eigen manier leren omgaan met het fysieke en mentale geweld van jarenlange burgeroorlog, waardoor ze in een bijna dierlijke toestand worden teruggeworpen. De kijker moet het doen zonder duiding of dialogen. Een soundtrack ontbreekt ook. Je hoort alleen omgevingsgeluiden en muziek uit de stereo of de radio.

Omdat in Oscura Animal geen conversaties plaatsvinden, moet de film het met name hebben van de mimiek en de overtuigingskracht van de actrices. Die overtuigingskracht is er, want de spanning is voelbaar, ook door de geluiden, waar je als kijker extra op let. Zijn het niet de kogels die je hoort, dan zijn het wel de vogels, of de muziek die uit de speakers galmt. En hoeveel oorlogsfilms zijn er niet die we vanuit een ander perspectief zien? Juist, heel veel. Dan is het wel eens fijn als een film daar anders in is. Oscuro Animal is dat.

Toch beklijft de film niet helemaal, omdat je af en toe de aandacht verliest. Dat komt dan ook weer omdat de film conversatieloos is. Je gedachten dwalen daardoor wel eens af. Aan de ene kant is het dus de kracht van de film dat hij conversatieloos is, maar tegelijkertijd ook de zwakte.

Regisseur: Felipe Guerrero
Cast: Marleyda Soto | Luisa Vides Galiano | Jocelyn Meneses
Speelduur: 107 minuten