Nous Finirons Ensemble

recensie Nous Finirons Ensemble

De dramafilm Nous Finirons Ensemble gaat over een vriendengroep die voor het eerst sinds lange tijd weer samen op vakantie gaat. Dit alles als verrassing voor Max. Alleen kan Max die verrassing om meerdere redenen niet echt waarderen. Wat wij van Nous Finirons Ensemble vinden, lees je in onze recensie.

In 2010 ging de vriendengroep op vakantie naar het vakantiehuis van Max en Véro. Niet helemaal een vakantie zoals gepland, want vriend Ludo krijgt net daarvoor een ongeluk. Een zware tijd is het gevolg. Negen jaar later gaan de vrienden weer op vakantie, als verrassing voor Max zijn verjaardag. Alleen die verrassing valt niet helemaal goed bij Max, mede omdat hij velen al heel lang niet gezien heeft. Spanningen en ruzies volgen…

Les Petits Mouchoirs uit 2010 is de voorloper van Nous Finirons Ensemble. Volgens ons een werkelijk waar briljante en onderschatte film. Alles klopt aan die film! Dat betekent niet meteen dat een vervolg dan ook goed is. Vaak valt die dan wat tegen. Is dat bij dit vervolg – de films zijn gezamenlijk als coming of age te betitelen – ook zo?

Niet verwacht, maar wij zeggen volmondig nee. Het kon zelfs niet beter voor ons. Voor ons was deze film weer heerlijk herkenbaar. Ten eerste omdat de hele Franse sterrencast is opgetrommeld, die je allemaal wel kent van andere Franse kaskrakers. Daarnaast zijn dit films die wij oneindig lang kunnen kijken. Met een speelduur van 135 minuten is de film zeker niet kort te noemen, maar voor ons was hij wel te kort. Had er nog 135 minuten aan vastgeplakt en wij hadden ons waarschijnlijk nog steeds op en top vermaakt.

Wat Nous Finirons Ensemble voor ons zo goed maakt, is dat ook hier alles weer klopt. Wederom. En dat is heel knap te noemen, aangezien het een vervolg is. Vervolgen vallen vaak toch wel wat tegen. De perfect getimede humor afgewisseld met de nodige drama, de acteerprestaties en de voor een Franse film toch wel grotendeels ongewone Engelstalige soundtrack waren een feestje om te zien en luisteren. En wat het script betreft, de film haakt perfect aan op het eerste deel, al zou je deze film nog best kunnen kijken zonder Les Petits Mouchoirs gezien te hebben. Minder leuk, maar het kan.

Het moge duidelijk zijn, wij vinden Nous Finirons Ensemble een meesterwerk. Een film waaraan alles klopt voor ons. Laten we hopen dat er over een jaar of tien nog een vervolg komt. Benieuwd hoe het dan met de vriendengroep gaat. Deze film is wat ons betreft een hele grote dikke vette tip in ieder geval!

Regie: Guillaume Canet
Cast: François Cluzet | Marion Cotillard | Pascale Arbillot | Clémentine Baert | Gilles Lellouche | Laurent Lafitte | Valérie Bonneton | José Garcia | Benoît Magimel
Speelduur: 135 minuten