Nomadland

recensie Nomadland

De dramafilm Nomadland gaat over Fern. Zij reist als een nomade met haar busje door het westen van Amerika, nadat haar bedrijf ten onder ging. Wat wij van Nomadland vinden, lees je in onze recensie.

Fern haar bedrijf heeft het economisch gezien niet gehaald. Ze besluit om het westen van Amerika te verkennen als een moderne nomade. Dit doet ze met een autobus, waar ze tevens in slaapt. Tijdens haar reis ontmoet ze velen mensen, die net als haar veel hebben meegemaakt.

Nomadland heeft een regisseuse waar je u tegen zegt. Chloé Zhao wist met haar vorige film The Rider namelijk een meesterwerk te maken. Daarnaast speelt Francis McDormand mee, die met recht toch wel een van de meest opvallende comebacks maakte met Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Naast McDormand bestaat de rest van de cast voornamelijk uit echte nomaden. En ik ben er nog niet, want de film won ook de prijs voor beste film bij de golden Globes en Zhao werd bekroond als beste regisseur. Diezelfde prijzen kunnen ook tijdens de Oscars worden binnengesleept.

Je ziet voornamelijk een documentaire-achtige film, waarbij het plot van tevoren misschien al was uitgedacht, maar waarin ook veel vrijheid was in de uitvoering. Fern was leidend, maar omstanders lijken soms spontaan aan te komen waaien. Dat geeft deze film iets verfrissends, een bepaalde rust, maar tegelijkertijd ook een te onduidelijk doel. Ik zou ook wel eens alles achter mij willen laten en het gewoon doen met wat je hebt. Een land en haar natuur zien in al haar pracht en praal. De keerzijde is, dat dit ook weer stress oplevert. Want wat eet je morgen, heb je wel genoeg geld om van A naar B te komen en om nog maar te zwijgen over de kosten voor je vervoersmiddel. En eenzaamheid is ook geen pretje lijkt me. Je bent zo op jezelf aangewezen als je altijd reist, zo blijkt.

McDormand acteert zeker goed, maar haar rol van Fern is ook geen al te moeilijke rol. Nergens springt ze uit de band. Fern blijft bijna altijd vlak, behalve als ze een keer ergens op bezoek is. Dan spreekt ze zich uit. Dan bevindt ze zich in de normale wereld, waar ze niets meer van moet hebben. Acceptatie speelt daarbij een rol. De ene is simpelweg tevreden met weinig, daar waar een ander meer wil. Op een gegeven moment vond ik het ook wel prima en kabbelde de film teveel voort. De echte sterren van deze film zijn Ludovico Einaudi en Ólafur Arnalds, die bijdragen aan de geweldige filmmuziek.

Eigenlijk kun je weinig tegen de film Nomadland hebben, maar tegelijkertijd overtuigt de film niet genoeg. Gewoon een fijne film, die je een oase van rust geeft, mede door de geweldige filmmuziek. Daarnaast is het goed om stil te staan of datgene wat je hebt niet al genoeg is, of misschien wel teveel. Wat wil je in jouw leven bereiken?

Regie: Chloé Zhao
Cast: Frances McDormand | Bob Wells | Linda May | David Strathairn
Speelduur: 108 minuten