No Bears

recensie No Bears

Waardering: 3 uit 5.

De dramafilm No Bears laat de worsteling van Jafar Panahi zien, die Iran ontvlucht is en nog steeds zijn vak probeert uit te oefenen. Hij loopt daarbij tegen problemen aan. Wat wij van No Bears vinden, lees je in onze recensie.

Jafar Panahi is gevlucht tot net over de grens van Iran. Daar zorgt hij voor onrust, omdat hij, terwijl hij nog steeds zijn vak uitoefent, een stel op de foto vastlegt. Dat stel mag niet bij elkaar zijn, waardoor het hele dorp op stelten staat. Tegelijkertijd neemt hij een film op afstand op, waar ook een stel centraal staat. Zijn worsteling blijft over een eventuele terugkeer naar Iran. Dat lijkt makkelijk, maar is het verre van.

Ik vond No Bears een lastige film waarin veel gebeurt. We zijn inmiddels wel gewend aan het statement dat Panahi (Taxi Teheran, 3 Faces) wil maken tegen de Iraanse overheid. Mag hij ook lekker blijven doen, wat mij betreft. Helemaal wanneer hij het persoonlijk maakt, zoals in deze film. Het wringt alleen een beetje in de hoeveelheid dingen die er gebeuren. Er gebeurt eigenlijk te veel.

Dat zit hem met name in de dubbele verhaallijn. Enerzijds zie je dus een film over Panahi, die is gevlucht tot net over de grens. Dat deel doet vooral documentaire-achtig aan. Zijn worstelingen over een terugkeer naar Iran komen meermaals terug. Net als de angst voor het onbekende, van zijn nieuwe dorpsbewoners. Niet alleen die nieuwe bewoners vormen een beeld, maar uiteindelijk ook Panahi zelf. En niet te vergeten de kijker.

Het wringen zit hem voor mij in de film die hij maakt in deze film. Eigenlijk een verhaal met een bijna dezelfde boodschap, maar dan slecht geacteerd (of ze acteren dat ze slecht acteren, dan is het weer briljant). Ook was het voor mij niet altijd duidelijk of het nu de film was die ze opnamen of dat je achter de schermen meekeek. Het zorgde voor verwarring. Daarnaast zitten er een paar personages in die eerder een karikatuur zijn, dan serieus te nemen. Dat laatste is wellicht om de film ook luchtig te houden. In dit geval onnodig. Overigens was het einde ontzettend krachtig en zegt dat alles over de persoonlijke situatie van Panahi.

No Bears is geen film die beklijft, ondanks het persoonlijke verhaal van Panahi. Hij mag 20 jaar geen films maken, is opgepakt en moet een celstraf uiztitten (ipdate: hij is inmiddels vrij gelaten), maar weet toch elke keer weer een film uit te brengen. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. De film zelf viel helaas wat tegen, mede omdat er teveel gebeurt. Het einde was erg krachtig.

Regie: Jafar Panahi
Cast: Jafar Panahi | Mina Kavani | Naser Hashemi | Vahid Mobasheri
Speelduur: 107 minuten