Natural Light

recensie Natural Light

De drama- en oorlogsfilm Natural Light gaat over korporaal István, die partizanen moet uitroeien en bezette gebieden moet controleren. Nadat hij de leiding van het bataljon moet overnemen omdat zijn commandant bij een hinderlaag overlijdt, slaat de onzekerheid bij hem toe. Wat wij van Natural Light vinden, lees je in onze recensie.

István Semetka is een van de Hongaarse soldaten die de Duitse troepen steunen bijde aanval op de Sovjet-Unie in WOII. Als korporaal voert hij uit wat zijn commandant hem opdraagt. En dat is de partizanen uitroeien en te controleren wie waar woont in de bezette gebieden. Als die commandant overlijdt tijdens een hinderlaag moet István de leiding overnemen, maar daar heeft hij grote moeite mee.

Hongaren en oorlogsfilms, dat is toch wel een combinatie die vaak goed uitpakt. Natural Light deed mij denken aan Son of Saul, van László Nemes. Niet vervelend hoor. En je verwacht het misschien niet, maar natuurlijk licht speelt een belangrijke rol in deze film. Net als dat geluid er overigens toe doet. De kleinste geluidjes hebben grootse betekenissen, net als dat de stilte dat heeft. Oorverdovende stilte kan net zo pijnlijk zijn als het hardste geluid in de wereld.

De grauwe en doorleefde gezichten deden dan weer denken aan het Oekraïense Idi i Smotri (Come and See), net als de rauwe beelden. Je voelt deze film ook. Dat je de film voelt komt door de opbouw van het verhaal. Als je denkt dat het niet kutter kan, dan kan dat dus wel. Korporaal István Semetka ziet op een gegeven moment letterlijk door de bomen het bos niet meer. Waar doe je goed aan als soldaat? Opvolgen of redden? Kijk je weg, of doe je iets? En ook hier is weer een vergelijking te maken met een oorlogsfilm. Schindler’s List, welteverstaan.

De vergelijkingen met Son of Saul, Idi i Smotri en Schindler’s List zijn er dus, maar daardoor heeft de film ook weer minder een eigen gezicht. Veel herkenbare elementen uit de eerder genoemde films komen terug. Je voelt de film zeker, vooral het laatste half uur is erg boeiend, alleen je blijft vergelijken. Deze film van Nagy is vooral wat subtieler. En wanneer je al je emoties verliest, voel je niets.

Natural Light is vooral het laatste half uur een ontzettend boeiende oorlogsfilm. Een film die je voelt, maar ook een die je vergelijkt met andere oorlogsfilms. Niet erg, maar daardoor heeft hij niet echt zijn eigen gezicht, daar waar hij dat wel verdient. Maar meer dan een prima regiedebuut hoor. Dat kunnen er niet zoveel, zo een boeiende en fraaie ogende eerste film maken!

Regie: Dénes Nagy
Cast: Ferenc Szabó | László Bajk | Tamás Garbacz
Speelduur: 103 minuten