Monstri.

recensie Monstri

De dramafilm Monstri. gaat over het tien jaar getrouwde stel Dana en Arthur. Ze zijn inmiddels uit elkaar gegroeid en zoeken naar een oplossing. In drie hoofdstukken komen we over beide meer te weten. Wat wij van Monstri. vinden, lees je in onze recensie.

Dana en Arthur zijn al tien jaar getrouwd, maar echt gelukkig zijn ze niet meer met elkaar. Noem het uit elkaar gegroeid. Dana zoekt haar toevlucht bij vreemdelingen, gewoon om het gesprek aan te gaan, daar waar Arthur een andere aanpak kiest. Hij gebruikt de datingapp Grindr om mannen te ontmoeten. In drie hoofdstukken komen we meer te weten over de twee, maar ook over hun relatie samen.

Een bepaald beeldformaat kan echt van toegevoegde waarde zijn voor een film. Voor Monstri. is die meerwaarde er zeker weten. Een klein en vierkant beeld (1:1) wanneer Dana en Arthur afzonderlijk van elkaar in beeld zijn, maar uitgestrekt tot breedbeeldformaat wanneer beide in beeld zijn. Alhoewel, niet helemaal. Het beeld past zich namelijk aan naar de gemoedstoestand van ieder personage. Zekerheid en onzekerheid spelen daarbij een grote rol, net als eenzaamheid. Het vierkante beeld maakt het daardoor beklemmender.

Wat ook verbindt, is het nummer Fireworks van First Aid Kid. Een in onze ogen prachtig nummer, wat in dit geval de verhalen slim aan elkaar koppelt. De drie hoofdstukken zijn ook intrigerend te noemen. Beetje bij beetje kom je meer te weten, maar nooit alles. De worsteling is overduidelijk. Dat zagen we ook al in Marriage Story, maar in Monstri. gaat het om de ingetogenheid en is er geen kind in het spel. Wel andere mensen, die een kind verwachten van het stel. De druk van buitenaf is dan ook groter dan de eigenlijk al eigen gemaakte keuzes. Maar dat wat we willen doen we niet altijd. Kijk maar naar de taxichauffeur, die ook niet doet wat hij wil, dit uitspreekt, maar er niets aan verandert. Wel missen we de volle overtuiging in het acteerwerk in de spanning die er hangt tussen de twee.

Monstri. is een intrigerende film waarin het beeldformaat een toegevoegde waarde heeft. Een ingetogen echtscheidingsdrama, waarbij de druk van buitenaf pijnlijk zichtbaar is.

Regie: Marius Olteanu
Cast: Alexandru Potocean | Cristian Popa | Judith State