Mjólk

recensie Mjólk

De komische dramafilm Mjólk gaat over melkveehouder Inga. Nadat haar man onder verdachte omstandigheden overlijdt, verklaart ze de oorlog aan de zogenoemde melkmaffia: de coöperatie. Wat wij van Mjólk vinden, lees je in onze recensie.

Inga heeft samen met haar man een melkveebedrijf in de buurt van Reykjavik. Ze zijn al jaren aangesloten bij een coöperatie, maar die behartigt niet bepaald hun belangen. Chantage en de regels omzeilen is een sport die de coöperatie wel beheerst. Als de man van Inga onder verdachte omstandigheden overlijdt, neemt zij het heft in handen voor haar en haar gemeenschap. Maar de melkmaffia is daar dan weer niet zo blij mee.

In IJsland zijn ze een kei in het maken van tragikomedies. Van die films die een boodschap hebben, maar dat op een dusdanige manier vertellen, dat ze eigenlijk een hak zetten tegen het systeem. Kijk bijvoorbeeld naar Rams (van dezelfde regisseur), Under the Tree en Virgin Mountain. Allemaal voorbeelden van goede IJslandse films. En dan is er nu Mjólk, die zeker te weten in dat rijtje thuishoort. Misschien wel de beste in het rijtje. Nou ja, niet misschien, dat is gewoon zo.

Overigens deed de film ons ook denken aan de recent verschenen Franse tegenhanger Roxane. Veel beter en zeker minder zoet, dat wel, maar er zijn gelijkenissen. Wissel de kippen in voor de koeien en je hebt hetzelfde verhaal. En we zijn er nog niet, want ook deed de film ons aan aan Three Billboards Outside Ebbing, Missouri denken. In beide films twee boze (ook nog op elkaar lijkende) vrouwen die simpelweg rechtvaardigheid willen. Neem het ze ook maar eens kwalijk.

Dat rebelse zie we als iets positiefs, waarbij Mjólk rauw en echt aanvoelt. We snappen dan ook wel dat de film het goed deed op TIFF. Ook het acteerwerk is bewonderenswaardig en de humor is subtiel, doordacht en passend.

Mjólk is weer een voorbeeld van waarom ze in IJsland zo goed zijn in het maken van tragikomedies. Echt en rauw, waarbij de subtiele en doordachte humor zeker van meerwaarde is.

Regie: Grímur Hákonarson
Cast: Sigurður Sigurjónsson | Arndís Hrönn Egilsdóttir | Sveinn Ólafur Gunnarsson